Jak používat cyklistickou přilbu
Mějte seřízený obvod hlavy (správnou velikost vycpávek)
- Kůže na čele by se měla hýbat s přilbou
- Přilba by měla při zaklepání hlavou držet i nezapnutá
Mějte utažený řemínek
- Ne úplně na krev, alespoň přibližně
- Se zapnutou přilbou se dá dýchat, mluvit, pít, a částečně i jíst
- Zapnutou přilbu by nemělo být možné zaklopit tak, aby odhalila čelo – jinak se přilba při pádu může uhnout a nesplnit funkci
Vždy mějte přilbu zapnutou! Nezapnutá přilba je nanic, při nehodě může spadnout.
Za jízdy mějte přilbu vždy na hlavě
- Často potkávám cyklisty, kteří mají přilbu na řidítkách nebo na batohu
- Ale přilba na řidítkách ani na batohu opravdu nefunguje!
Vezměte si přilbu na každou jízdu na kole. I když pojedete jenom kousek na nákup!
Řemínek patří pod bradu, ne před ni
Přední a zadní řemínek (při pohledu z boku tvoří s přilbou trojúhelník) mají být seřízené tak, aby ucho bylo uvnitř trojúhelníku, mezi těmito řemínky.
Někomu vede zadní řemínek přes ucho – to je špatně. Někomu zadní řemínek řeže boltec – i to je špatně.
Přední řemínek má být před uchem, zadní za uchem.
Poškození
Po nehodě si pořiďte novou přilbu. I ty nejdražší modely jsou stavěné na jeden náraz. Přilba je určena jako deformační zóna pro absorpci přebytečné kinetické energie – podobně jako deformační zóna auta. Přilba se pro svého uživatele při nehodě obětuje, a podruhé to už nedokáže.
Přilbu v létě nenechávejte za sklem automobilu, pražící slunce by ji mohlo poškodit.
Údržba
Při jízdě v horku a následném propocení není problém vycpávky a řemínek během chvilky vyprat (holá studená voda stačí).
Přilba není všechno
Hlavní je chovat se na kole nebo na silnici v souladu s tím, že máme v hlavě mozek (a že chceme, aby tam zůstal).
Přilba není všespásná a nezachrání všechno. Důležité je být viditelný (i v noci), chovat se předvídatelně a předvídat.
Pasivní bezpečnost (snižování následků nehody) je sice také důležitá, protože ať děláte, co děláte, vždy vás může někdo strefit; ale hlavní je myslet na bezpečnost aktivní (aby k nehodě nedošlo).
Můžete se podívat na článek o cyklistických přilbách z jiného pohledu – mnohá úmrtí „cyklistů bez přilby” se vyznačují tím, že šlo o cyklistu nejen bez přilby, ale také bez blikačky a bez střízlivosti. A od jiného lékaře záchranky (než je autor odkazovaného článku) zase vím, že takový cyklista, ke kterému jede či letí záchranka, mívá nezřídka i tašky na řidítkách a další rizikové atributy.
Takže přilba není vše. Jak vyplývá z odkazovaného článku, vyšší bezpečí cyklisty s přilbou často plyne z celkově zodpovědnějšího přístupu daného jedince k jízdě na kole, nikoliv jen přímo z té přilby.