Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Nákup a výměna pneumatik po dvou kusech a dvou letech.
U auta s pohonem předních kol

 

Vytvořeno
Sepsáno a publikováno
13. 5. 2013
po několika letech
praktického provozu

 

Nové pneumatiky na auto s pohonem předních kol kupuji po dvou kusech, ne po čtyřech.

Proč?

Protože přestože obvykle upřednostňuji méně časté vybírání, nákup, instalaci a uzpůsobování, tedy jsem rád, když jedna věc vydrží svoji funkci plnit co nejdéle,
tak u gum je to jinak.
Gumy rychle stárnou a s časem tvrdnou. Což u pneumatik znamená zhoršující se přilnavost.
Zánovní levná pneumatika má obvykle lepší přilnavost než pneumatika značková ale stará.
Chcete-li na pneumatikách ušetřit, šetřete raději na jejich značce, ne na frekvenci jejich obměny.

A teď konečně k tomu dvoukolovému systému…

U předokolky (auta s předním pohonem) je mnohem důležitější obutí na přední nápravě, protože ta

  • se stará o vyjetí zasněženého kopce
  • řídí (brání nedotáčivému smyku)
  • více brzdí

Zadní náprava brzdí méně a brání přetáčivému smyku, který je většinou méně nebezpečný než smyk nedotáčivý.

Obvykle se říká, že pneumatiky se mají, i když ještě nejsou sjeté, vyměnit po čtyřech letech.
Vzhledem k výše popsané větší důležitosti předního obutí nekupuji čtyři pneumatiky po čtyřech letech,
ale dvě pneumatiky po dvou letech:

  • Nové gumy jdou na předek,
  • dosavadní přední gumy na zadek,
  • dosavadní zadní gumy jdou pryč.

Při klasickém nákupu čtyř gum po čtyřech letech
je na každém kole guma stará 0 – 3 roky na začátku sezóny,
resp. 1 – 4 roků na konci sezóny,
tedy průměrně 2 roky.

Zatímco při nákupu dvou gum po dvou letech a zvýhodňování přední nápravy
jsou pneumatiky na předku staré 0 – 1 roků na začátku sezóny,
resp. 1 – 2 roky na konci sezóny,
tedy průměrně 1 rok.

Přirozenou daní za to je fakt,
že průměrné stáří zadních pneumatik je 3 roky
(2 – 3; resp. 3 – 4),
což ale z výše popsaných důvodů až tak moc nevadí.

Ekologicky a ekonomicky tento optimalizovaný systém 2/2 globálně vyjde stejně
jako klasický jednodušší systém 4/4
– tak jako tak za 4 roky celkem koupíte 4 gumy jednoho určení (tedy 4 zimní a 4 letní).

Stejně jako v klasickém schematu obměny pneumatik 4/4,
i v mém systému 2/2 stále platí, že na autě není ani jedna guma starší čtyř let.

Tedy:
Celkové náklady stejné,
maximální stáří nejstarší pneumatiky na autě stejné,
ale přední gumy pořád dlouhodobě dvakrát novější.

Věřte, že to má smysl.

S autem s pohonem jen předních třináctipalcových kol a bez jakékoliv podvozkové elektroniky
jsem se v horách za sněhové kalamity
bez nejmenších potíží zcela libovolně pohyboval a do kopce z nuly rozjížděl tam,
kde různá SUV s většími koly a patrně pohonem všech kol stála poházená u krajnice a obouvala řetězy.

Částečně snad díky nějaké praxi s jízdou v zasněženém kopci,
ale hlavně díky trvale zánovním předním gumám.

Auta se značkovými pneumatikami neznámého stáří byla tlačena X lidmi, aby se vůbec kousek pohnula z místa a dokonce i aby za jízdy nezůstala viset,
auto se zánovními nepříliš drahými gumami se na stejném místě dobrovolně rozjelo z místa samo.

Další dopady

Jistou nevýhodou tohoto systému 2 kola / 2 roky oproti 4/4
je skutečnost, že vlastně pořád vybíráte pneumatiky a jezdíte je kupovat a přezouvat do pneuservisu.
Doplňkovou výhodou (kromě toho hlavního cíle nových gum na přední nápravě) může být, že se finanční náklady rovnoměrně rozloží v čase a jeden nákup má nižší celkový součet.

Častější přezouvání kvůli sjetí vzorku

Inspirovat se tímto postupem můžete i v případě, že za časové období najedete tolik kilometrů,
že gumy měníte kvůli snížení jejich vzorku a čtyř let se nedočkají.
Můžete pak těžit ani ne tak z toho, že na předku budete mít novější (měkčí) směs,
jako spíše z toho, že na předku budete mít méně sjetý (hlubší) vzorek.
Jen pak už ty časté návštěvy pneuservisu asi budou poněkud otravné …ale jezdíte-li hodně, tak můžou mít smysl.

Jen předokolky?

Celý tento matematicko-silniční zlepšovák je použitelný asi jen pro auta s pohonem předních kol, která jak řídí a brzdí, tak i pohání.

  • Auto s pohonem zadních kol potřebuje mít dobře obutý zadek, kvůli vyjetí kopce a brzdění motorem,
    ale současně i předek kvůli řízení a brzdění brzdami.
  • Auto se stálým či automatickým pohonem všech kol by pravděpodobně po nějaké vzdálenosti ujeté na suchém povrchu ty méně sjeté gumy odrbalo na nový (nižší) rozměr pneumatik sjetějších.
    (Jedině snad, že byste s tím autem jezdili opravdu hodně málo, takže by se kola skoro nesjížděla, a chtěli byste mít na předku novější měkčí materiál při stejné hloubce vzorku.)
  • U auta s ručně odpojovaným pohonem druhé nápravy by se snad dalo uvažovat o použitelnosti tohoto systému vzhledem k zapojování druhé nápravy jen tehdy, kdy povrch klouže, a tedy gumy moc nedře.
    Ale taková auta mají obvykle stálý zadek a připojitelný předek, takže pokud by lepší gumy byly na předku kvůli řízení, tak by to pak znamenalo častější připojování přední nápravy při hrabání nápravy zadní.

Platí pro letní i zimní obutí,
u letních kol by se asi dalo uvažovat i o trochu delším intervalu výměny (tedy 3 roky na nápravu, 6 let celkem), pokud na to řidič dostatečně myslí za deště.

 
Různé stáří pneumatik na předních a zadních kolech má vliv i na výběr druhé rezervy…

Rezerva

Druhá rezerva

Kdysi jsem se při jednom přezouvání kol rozhodl zkontrolovat a dofouknout rezervu.
Její vyjmutí z držáku pod autem bylo pracnější, než jsem čekal.
A po dofouknutí bylo nemožné ji dostat zpátky do držáku, takže jsem ji musel poněkud upustit, ale i tak bylo její vrácení pod auto porod.
Takže se ukázalo, že tudy cesta nevede, a že auto bude mít rezervy dvě…
V nákladovém prostoru jsem pro druhou rezervu našel luxusní místo - hned za prvně otevíraným křídlem dveří, svisle u boční stěny na podběhu.
Stačí jeden popruh s ráčnou chycený za vyprofilování karosérie, a kolo tam sedí, jako by s tím při konstrukci auta počítali.

Na zimu tam umisťuji jedno lepší letní kolo, abych měl v případě potřeby ten lepší z dostupných vzorků.
V létě naopak coby rezervu vozím horší zimní kolo, abych si v případě jeho použití neničil jízdou v teple tu lepší zimní gumu.
V garáži tak vždy skladuji jen tři kola, čtvrtina druhé sady je pořád v autě, i mimo svoji sezónu.

Poznámka k příčinám různých barev disků

Pokud vám vrtá hlavou,
proč mám na jednom ilustračním snímku disk bílý, a na druhém modrý v barvě auta,
tak vězte, že i to má svůj důvod:
Letní disky jsem si nastříkal na bílo, protože se mi bílé disky líbí
(následně k nim ladí čiré boční blinkry a bílý polep vozu).
Ale na sněhu by bílá příliš nevynikla,
takže zimní disky jsem si nastříkal do barvy vozu, aby se ta kola ve sněhu neztrácela.

Podobně i baterie

(Dodatek 17. 11. 2013)

Z blikačky do ovladače

S tématem častějšího umisťování nového spotřebního výrobku na nejdůležitější místo a přesun staršího výrobku odtamtud jinam souvisí i to,
že jsem dříve přemisťoval středně vybité mikrotužkové (AAA) baterie z blikaček na jízdním kole do dálkových ovladačů (nebo tužkové ze světla do jiných ovladačů).
Ale televizi jsem zavrhl, odvrhl a vůbec vypudil ze svého života, a v myši mám nabíjecí články, takže to není aktuální. Nicméně pro někoho, kdo si neváží svého času (ergo používá televizi), to stále může být použitelný přístup.

Z naftového auta na běžné ježdění do benzinového veterána

A abychom se vrátili k autu – při potřebě pořídit novou autobaterii do auta na baterii méně náročného (např. s malým benzinovým motorem; používaného jen od jara do podzimu) se může vyplatit koupit raději novou baterii do auta na baterii více náročného (např. s velkým naftovým motorem; používaného i v zimě) a starší baterii přesunout z auta náročného, které by na ni časem už nestartovalo ochotně, do auta nenáročného, které s ní bude naprosto spokojeno.
Limitující je prostor dostupný pro baterii v autě, kterému stačí horší baterie (s menší kapacitou a menšími rozměry), ale pokud je tím autem veterán, tak je šance, že se do něj nová baterie s větší kapacitou vejde (dříve měly baterie horší poměr kapacita/velikost a v motorovém prostoru bylo více místa).
Takto jsem při potřebě vybavit baterií Škodu 1203 do dvanáctsettrojky přesunul starší, ale předimenzovanou, baterii z Opelu Combo 1,7D a novou baterii jsem pořídil raději do nafťáku s větším objemem a celoročním provozem.
Ale to není nic až tak převratného, podobné přesuny baterií mezi různě náročnými auty nepovažuji za ojedinělé.

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Nákup a výměna pneumatik po dvou kusech a dvou letech.: U auta s pohonem předních kol. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-10-30]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/zlepsovaky/prezouvani-kol

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-10-30]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Informatik potká dvě pěkné slečny:
-„Holky, máte e-mail?”
-„Nemáme, k čemu by nám byl…”
-„To je škoda, mohli jsme se seznámit.”

 

Pro zamyšlení

Škola produkuje mnoho lidí, kteří dovedou číst, ale nedovedou rozlišit, co za přečtení stojí a co ne.
[George Macaulay Trevelyan]