Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Odbočovací světlomety
dodatečné zapojení funkce corner light

 

Publikováno
9. 12. 2018
Vytvořeno
23. 11. 2018

 

Řidiči si v posledních letech začali zvykat,
že když nějaké auto odbočuje za snížené viditelnosti (s rozsvícenými potkávacími světlomety),
tak se mu kromě tří blinkrů aktivuje navíc ještě odbočovací světlomet, odbočovací světlo, zkrátka corner light.

Někdy je to zvláštní reflektor a žárovka pouze k tomuto účelu,
obvykle v blízkosti přední mlhovky,
jindy je to přímo přední mlhovka, přímo její žárovka.
Záleží na konkrétním autě.

Tento návyk, že auto v noci s blinkrem aktivuje i mlhovku nebo podobné světlo v její blízkosti,
se může stát nebezpečným ve chvíli, kdy takový řidič navyklý na masový výskyt odbočovacích světlometů
v noci výjimečně potká automobil, který funkci corner light nainstalovanou nemá.

Přední blinkr má jen 20 W a je velmi blízko rozsvíceného potkávacího světlometu, jehož žárovka má 55 W.

Barva, přerušování a směr záření světla sice blinkru pomáhají v sebeprosazení vedle silnějšího zdroje,
ale nezachrání to vždy.

Rozsvícení odbočovacího světlometu je tak za tmy při pohledu zepředu mnohem lepší indikátor blížícího se odbočování než standardní blinkr.

Proto mne napadlo, že by bylo vhodné dovybavit funkcí corner light,
tedy rozsvěcením předních světlometů do mlhy při odbočování,
i auto, které tuto funkci nemá.
(Ale má přední mlhovky.)
Hlavně proto, aby ostatní řidiči viděli, že auto odbočuje.

A kromě toho, ona i ta mlhovka opravdu posvítí více do šířky a pomůže tak nasvítit např. přechod pro chodce nebo krajnici.
Přitom je umístěna nízko a v takovém úhlu, aby nesvítila příliš daleko před auto, takže neoslní ostatní účastníky silničního provozu. Ne více než standardní blinkr, který má sice oproti přední mlhovce 2,5× nižší elektrický příkon (20 wattů vs. 50), ale svítí přímo do očí a navíc ještě bliká. Mlhovka svítí stálým světlem namířeným dolů, a podobně jako blinkr má také matné sklo – sklo přední mlhovky není tak čiré jako sklo dálkového nebo potkávacího světla.

Originální instalace funkce corner light vyhodnocuje více faktorů.
Především fyzické zatáčení vozidla (asi odstředivou sílu nebo úhel natočení volantu), jejichž zjišťování by při dodatečné montáži bylo složité,
ale také zapnutí blinkrů, které se dá zjistit poměrně snadno, a to i při dodatečné instalaci do klasického auta bez složité elektroniky.

Dodatečná instalace funkce corner light na auto s předními mlhovkami
– modul pro přidání funkce odbočovacích světel

Za tímto účelem se na českém internetu prodával modul pro přidání funkce corner light předním mlhovkám.
Ten má ale dvě vady:

  1. Při rozsvícených potkávacích světlometech a zapnutí výstražných světel (všech blinkrů) rozsvítí obě přední mlhovky; jako byste odbočovali doleva i doprava současně.
  2. Slehla se po něm zem. Totálně zmizel z českého trhu. V žádném e-shopu, kde jsem ho našel, už není v nabídce. Všude, kde ho ještě viditelně mají v nabídce, je uvedena poznámka buď „dočasně vyprodáno”, nebo „prodej ukončen”.

Moje vlastní zapojení
pro přidání funkce corner light na auto s předními mlhovkami
–elektrické schéma

Tak jsem si nakreslil své vlastní zapojení.
Užijte si ho, ať vám i vašemu okolí zvýší bezpečnost:

Výhody tohoto mého zapojení

Výhoda mého zapojení proti tomu dříve prodávanému je,
že výstražné blinkry deaktivují tuto automatiku,
a nerozsvítí ani jednu mlhovku.
Ale přitom mlhovky ani nezhasnou, pokud je máte natvrdo zapnuté ručně.

V mém zapojení je i vypínač celé této automatiky,
po jehož vypnutí se vše bude chovat tak,
jako by tam tato funkce corner light nebyla nainstalována.

A především nepotřebujete kupovat žádný speciální modul.
Zapojení si podle své odvahy a svých schopností buď zrealizujete sami, nebo objednáte u svého autoelektrikáře.

Potřebné součástky pro zapojení

V zapojení je 6 relátek, z toho jedno dvoupólové,
ale když jsem obvod zkoušel zjednodušit a nějaká relé sdružit dohromady,
tak by to vždy přineslo nežádoucí chování v nějakém stavu.

Je tam i pár diod proti zpětným proudům,
všechny jsou jen na signálních větvích, ne na silovém napájení,
takže nesnižují napětí, které jde do žárovek předních světlometů do mlhy.
A ovládacím kontaktům relátek by ten drobný pokles napětí kvůli ztrátě na diodách neměl vadit.

Moje zapojení zohledňuje, zda:

  • si řidič přeje, aby bylo aktivní
  • jsou zapnuté potkávací nebo dálkové světlomety
  • je zapnut levý, nebo pravý blinkr
  • nejsou zapnuty levý i pravý blinkr současně
    (v takovém případě se tato automatika na dobu zapnutí všech blinkrů deaktivuje;
    a přední mlhovky se chovají tak, jako by tam toto zapojení vůbec nebylo instalováno)

Moje zapojení udělá:

Pomocí kondenzátorů vyhladí (podrží) pro své účely ovládací signál od blinkrů tak, aby mlhovky neblikaly,
aby po dobu blikání blinkru na jedné straně (při zapnutých potkávačkách nebo dálkových) patřičná mlhovka souvisle svítila, nikoliv blikala.

Moje zapojení neudělá:

Toto zapojení nezajistí postupné rozsvícení a zhasnutí mlhovky; mlhovku zhasne a rozsvítí najednou. Ale to by se asi dalo řešit přidáním dvou kondenzátorů.

Odbočovací funkce mlhových světlometů, která se do dnešních aut montuje (resp. programuje) přímo při výrobě vozidla, má obvykle trochu složitější funkci a logiku než toto moje zapojení.
Obvykle zohledňuje i další faktory, které moje zapojení ignoruje.
Vemte to, prosím, na vědomí:

Vyloučení odpovědnosti

Před instalací zapojení a před jeho používáním si ověřte, zda a za jakých podmínek je tato instalace a toto používání v daném případě legální.

Instalace je na vlastní odpovědnost provozovatele/zadavatele a realizátora;
používání je na vlastní odpovědnost řidiče.

Veškerá moje odpovědnost za jakékoliv škody (vč. komplikací s úřady či veřejnými činiteli) je zcela vyloučena.

Já jsem si pro sebe vymyslel toto zapojení; a když už jsem nad tím chvíli seděl, tak výsledek zveřejňuji pro další zájemce, ale nikomu nic nevnucuji.
Máte svůj rozum a svoji zodpovědnost, a jak to zapojení na nějakém vozidle využijete nebo nevyužijete, je čistě vaše rozhodnutí.

Keywords:

Odbočovací světla, odbočovací světlo, odbočovací světlomety, corner light, přisvícení do zatáčky, přísvit do křižovatky, odbočovací přisvícení, dodatečná instalace, dodatečná montáž doma, mlhovky, přední mlhová světla. Schéma, schema, elektrické zapojení, návod, elektrický obvod, modul.

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Odbočovací světlomety: dodatečné zapojení funkce corner light. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/zlepsovaky/odbocovaci-svetlomety

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Statistici prováděli test: zeptali se prváka, druháka, třeťáka, čtvrťáka a páťáka, kolik je 2 x 2.
Prvák ihned odpověděl: 4
Druhák vytáhl tahák, chvilku po něm brouzdal a pak řekl: 4
Třeťák vytáhl kalkulačku, naťukal 2 x 2, a dostal odpověď: 4
Čtvrťák si sednul za počítač, napsal program v C++, kompiloval ho 10 minut a program napsal: 4
Páťák hned zařval: „TO SI MÁM PAMATOVAT VŠECHNY KONSTANTY?!!”

 

Pro zamyšlení

Zvykne-li si člověk bavit se náhražkami života, ztrácí schopnost bavit se životem samým.
[Karel Čapek ( 1938)]