Různé sportovní přilby
Není přilba jako přilba
Každá homologavaná přilba má atest na konkrétní typ činnosti. Že cyklistická přilba není dostačující pro použití na motocyklu, je asi každému jasné.
Ale je důležité si uvědomovat i to, že nelze zaměňovat různé typy sportovních přileb. Kromě cyklistických přileb existují také helmy lyžařské, vodácké, lezecké, hokejistické a další. Nemluvě o specializovaných „cyklistických” přilbách pro sjezd, trial, apod.
Voda a skály
Existují i univerzální přilby mající atest pro různá využití. Typicky jde o přilbu, která je vodácká a současně horolezecká, protože tyto přilby jsou si konstrukčně podobné.
Voda vs. kolo
Bylo by ale špatné zaměnit vodáckou a cyklistickou přilbu.
Protože jejich účel je jiný, a tudíž je jiná i konstrukce.
Cyklistická přilba má za účel absorbovat kinetickou energii, ztlumit silný náraz ve vysoké rychlosti,
je tedy silná a je vyrobena z polystyrenu (přibližně).
Zatímco vodácká přilba je určena k ochraně hlavy před otlučením o kameny, loď a jiné předměty v relativně nízké rychlosti.
Je tedy tenká, plastová, zato ale ve srovnání s cyklistickou přilbou celoplošná, s menším poměrem plochy větracích otvorů k ploše přilby.
Vodácká přilba je tedy pro použití na kole naprosto nevyhovující (příliš tenká, neabsorbuje energii);
cyklistická přilba je na vodě lepší než nic, ale vodáckou přilbu plně nenahradí (chrání menší povrch hlavy a může sklouznout ).
Lyže a kolo
Zato z věcného hlediska nevidím problém ve využití lyžařské přilby pro zimní jízdu na jízdním kole. Stejně jako cyklistická, i lyžařská přilba je konstruována pro absorpci energie při nárazu vysokou rychlostí. Na lyžích i vyšší než na kole (tedy teoreticky, bez započtení rychlosti auta jedoucího proti cyklistovi).
Při použití lyžařské přilby pro jízdu na kole v mrazu může být ale potíž v tom, že lyžařské přilby nejsou nutně barevně navrženy pro denní ani doplněny reflexními nálepkami pro noční viditelnost na silnici. Dále některé typy lyžařských přileb mohou omezovat přístup zvuku k uchu uživatele, což v silničním provozu snižuje bezpečnost.
Sjezdovka a řeka
Lyže
Lyžařským přilbám se věnuje projekt Noste přilby! časopisu Snow.
Jen bych ke stránce „Trocha statistiky” na odkazovaném webu podotkl, že
- mopedy nejezdí rychlostmi do 80 km/h, ale do 45km/h – když má malý motocykl konstrukční rychlost přes 45km/h, tak to není moped (provozovatel webu patrně nerozlišuje pojmy „moped” a „skútr”)
- cyklisté jezdí i rychleji než 70 km/h (a při porovnání se sjezdovým lyžováním je ještě zapotřebí zohlednit riziko čelního střetu s motorovým vozidlem, kdy se rychlosti sčítají)
Loď
Zajímavé je, že přestože vodácká přilba narozdíl od vesty ještě zdaleka není nejširší veřejností vnímána jako základní součást vodácké výbavy (protože přilby přišly později),
je použití vodácké přilby užitečné na více úsecích než použití vesty.
Protože na obtížné nebo hluboké vodě se hodí přilba i vesta; na mělčině, kde je vody po kolena nebo po pás, si mnohem pravděpodobněji rozbijete hlavu o kámen, než se utopíte. A pokud se na mělčině utopíte, může to být způsobeno mj. tím, že vás rána do hlavy vyřadila z provozu.
Na Vltavě jsme potkali záchranku, která ke břehu řeky přijela ne proto, že by se někdo topil, ale proto, že někdo po opuštění lodi dopadl hlavou na kámen.
Možná někomu přijde být použití vodácké přilby na snadném úseku řeky zbytečné …ale ona „snadnost” úseku a vodákův pocit bezpečí někdy pramení z toho, že je v daném místě mělčina. A právě na mělčině se hlava rozbíjí nejsnadněji.
Smysluplnosti vodáckých přileb se věnuje např. článek „Zbytečná výbava? ” na severu raft.cz .