Přednáška o vývoji a provozu webového portálu
03-04/2010
V pondělí 22.3.2010 proběhla přednáška, na které Jiří Pilnáček seznámil studenty FIM se svými praktickými osobními zkušenostmi z komplexního provozu několika serverů, zejména Turistika.cz.
Posluchači se dozvěděli mj., že server Turistika.cz:
- Je založen na komunitě svých uživatelů. Ti zastávají roli autorů obsahu (píší a zveřejňují články), a jelikož dostávají provizi z reklamy zobrazené u svých článků, snaží se také dát o svém článku vědět např. odkazem ze svého profilu na Facebooku, čímž serveru dělají reklamu.
- Již obsahuje přes 30 tisíc článků vložených uživateli. Články slouží především ke sdílení zkušeností – aby někdo, kdo se chystá navštívit nějaké místo, předem věděl, co se vyplatí využít či navštívit a co ho může nepříjemně překvapit. Jde zejména o předání osobní zkušenosti a postřehu, ne o šíření snadno vygooglovatelných tvrdých dat (typu provozní doba).
Zmíněna byla různá doporučení pro zakládání nového serveru:
- Musí mít hodnotu pro uživatele a uživatel se musí o této hodnotě snadno a rychle dozvědět – musí vědět, o čem a k čemu daná služba je a proč ji má využívat.
- Nápad má být následován přesnou definicí vize; vize se pak má provozovatel držet, aby nesklouzl k jinému typy služby (který již není tak originální a je vzdálen od původního smyslu služby). Např. „umožňovat šíření zkušeností a nenechat se zlákat možnými příjmy z inzerce k proměně serveru v běžný katalog ubytování“.
- Před zahájením investicí (časových, finančních, …) do rozjezdu služby si udělat SWOT analýzu, provést průzkum trhu a ověřit si, že má rozjezd projektu smysl. (např. nespouštět 50. seznamku, apod.)
- Web by měl být jednoduchý a přehledný, příliš mnoho grafiky škodí. Sekce je vhodné oddělovat prázdným místem, ne rámečky.
Řeč byla i o obchodních modelech a strategických partnerstvích pro finanční zajištění provozu:
- Je nutné definovat si předem veličinu, podle které se bude sledovat úspěšnost projektu:
- návštěvnost není vše, pokud je malý počet stran navštívených za jednu návštěvu (dobré SEO/přilákání, ale pak nepochopení a odchod)
- v případě elektronického obchodu nepomůže ani vysoký počet stran za návštěvu, pokud z obchodu neplynou objednávky
- u systému, kde mají členové komunity šířit svůj obsah, může být měřítkem např. počet přidaných článků nebo fotografií
- Konkrétně turistika.cz navázala partnerství
- s turistickými komunitami – KČT, sběratelé turistických známek, Asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu (přináší PR)
- s ČD (doprava), Čedokem (služby), firmou Foto Škoda, ČSOB
- Další obchodní modely spočívají v relevantní inzerci – ubytování, zájezdy, regionální reklama (vztahující se k oblasti, o které pojednává ten který článek).
- Obecně je také možné oslovit investora.
Důležitým tématem je i PR a marketing
- Např. Facebook si v ČR nezaplatil žádnou reklamu, a přesto má za dva roky dva miliony uživatelů – protože o něm psala média a přinesla mu velkou vlnu bezplatného PR. Pro média je obecně zajímavé psát o něčem novém. Podobně nedávno získala bezplatné PR např. cestovní kancelář pro plyšáky.
- Konkrétně Turistika např. poskytne médiím citovatelnou statistiku nebo uspořádá anketu o nejoblíbenější rozhlednu (o jejíchž výsledcích pak mohou novináři psát).
- Z placených metod je nevhodnější PPC (pay per click) reklama.
- Zajímavá je cílená reciproční (barterová) reklama – lze najít podobné weby, které si příliš nekonkurují, a tyto weby si mohou vzájemně vypomoci.
- Nejméně vhodná je neinternetová reklama, protože z TV, billboardů nebo rádia je cesta na web poměrně dlouhá, navíc se takové přístupy těžko měří (lze jen předpokládat, čím byl nárust přímých přístupů způsoben).
- Pokud web není úspěšný, jak by měl, je největším uměním skončit včas – naděje není řešení.
Přednáška byla proložena mnoha dotazy:
- Kde lze získat data pro průzkum trhu?
- netmonitor.cz má informace a statistiky rozdělené dle segmentů
- toplist.cz nabízí mnoho různých statistik
- Kolik stála doména pro Turistiku?
- stovky tisíc Kč
- rozpoutala se debata na téma možnosti hypotetického odprodeje
- Jaká je časová náročnost rozjezdu projektu?
- léto 2007 nákup domény
- podzim 2007 výběr dodavatele naprogramování webu
- duben 2008 spuštění provozu
- Jaká je finanční náročnost rozjezdu?
- základní platforma (3 měsíce) cca. 200-300 tisíc Kč (bez komunitních funkcí a bez funkcí rozdělování peněz z reklamy autorům)
- Zkoušeli jste životaschopnost projektu na doméně 3. řádu?
- Ne, rozjezd byl až s generickou doménou (jde o značku).
- Jaká je velikost týmu?
- Devět lidí na všechny projekty, z toho pět pro Turistiku
- Kontrolujete vkládané články? Jak je to náročné?
- Je využíván komunitní systém, jsou zavedení správci pro jednotlivé sekce (za kontrolu a opravu mají podíl z reklamy) – ale ne všechny sekce jsou obsazeny, takže kontrola od provozovatele vyžaduje 2-3 hodiny denně.
- Řešili jste falešné přístupy?
- Bylo zastaveno falšování přístupů pomocí malého iframe na jiném webu.
- V malém jsou zneužívány i dynamické IP adresy mobilních operátorů (autor článku si ne příliš efektivně ručně naklikává přístupy, přičemž se neustále odpojuje a připojuje, aby získával novou IP)
- Setkáváte se s blokováním reklamy?
- Ne, přerozdělování peněz z reklamy způsobí kladný vztah k inzerentovi – autor/příjemce peněz z inzerce je současně čtenářem/příjemcem inzerce.
- Navíc je tato reklama účinnější právě o vztah uživatele serveru k inzerentovi – uživatel (autor) ví, že mu např. Čedok nechá něco vydělat, tak je nakloněn myšlence, že on naopak dá vydělat Čedoku.
Na závěr přednáška završila soutěží
- Posluchači se rozdělili do čtyř skupin, jejichž zástupci si vylosovali po jedné doméně. Všechny domény evokovaly možnost využití pro komunitní službu, sociální síť (kamosky.cz, pivari.cz, osameli.cz, rozhovory.cz)
- Ke každé doméně skupina během patnácti minut vytvořila hrubý návrh, jak by ji bylo možné využít – soutěžící museli přibližně popsat tyto body:
- vize
- obchodní modely
- marketing a PR
- grafické rozložení stránky (jaké prvky stránka obsahuje)
- Zástupci skupin pak své návrhy prezentovali, návrhy jsme s p.Pilnáčkem ohodnotili.
- Vítězná skupina (návrh využití domény pivari.cz) získala kilometrickou banku ČD na 2 tisíce km.
- Jiří Pilnáček nabídl studentům spolupráci.
Prezentace ke stažení
Prezentace „Jak vybudovat úspěšný webový portál?” – J.Pilnáček, 22.3.2010 ( 764 KiB)
Volné pokračování – marketing – prezentace ke stažení
Prezentace „Marketing webového projektu” – J.Pilnáček, 12.4.2010 ( 882 KiB)