Lidstvo otupuje
Koncept subjektivní emotivní úvahy o negativních stránkách vývoje
7. a 12.2. 2011
Úvodní vysvětlení
Toto je koncept úvahy. Úvahy velice subjektivní a místy velice emotivně formulované. Ne vše myslím až tak vyhroceně, jak to píšu – občas jsem něco formuloval ostřeji, asi jako v „hospodské diskuzi“. Abych ukázal extrémy. Protože na nich je každý vývoj či každý trend lépe vidět. Není to myšleno tak, že vše popisované je úplně špatně… jen to dobré je obecně známo, tak na to neplýtvám bajty a píšu o těch společensky přehlížených negativech moderních věcí obecně považovaných za pozitivní.
A je to koncept. Napsal jsem ho, abych si zachytil některé své postřehy a názory. Ale nemám potřebu to dokončovat v seriózní úvahu/esej/článek. Stejně by to pořád bylo subjektivní. Zatím nemám potřebu toto téma zpracovat tak, aby výsledný text byl seriózně obhajitelný. Chtěl jsem to nechat jako emotivní výcuc toho nejostřejšího z mých názorů na dané téma. Takže z toho nebudu dělat normální článek. Ale současně mi bylo líto to nechat ležet úplně ladem, protože některé souvislosti, postřehy a úhly pohledu by snad možná mohly být pro někoho zajímavé. Takže jsem se rozhodl zveřejnit koncept, nedoladěný text. Obsahuje i neformulované poznámky. Místy obsahuje jazykové chyby a překlepy, za které bych jiné autory kritizoval a za které bych se u jiného svého článku styděl. Logická návaznost některých částí může být slabší, někde se můžu opakovat.
Takže je to i náhled pod pokličku, jak vypadá narychlo nadatlený nástřel v jeho surové podobě. Jen jsem opravil pár překlepů, doplnil asi dvě poznámky, které mě časem napadly a některé bodové poznámky jsem doplnil tak, aby byly při troše snahy srozumitelné nejen mně.
Stažení
Koncept subjektivní emotivní úvahy „Lidstvo otupuje” ( 150 KiB)
Dodatek
Vyšší verze MS SW
Ještě jsem v úvaze zapomněl srozumitelně zmínit (resp. mám to hned na začátku jako svoji bodovou poznámku, kterou jsem pak zapomněl rozepsat do srozumitelné podoby),
že novější verze MS Windows mobile toho v lecčems umějí méně a méně (mají menší možnosti nastavení; uživatel si např. nemůže nastavit připomínku, jakou potřebuje, musí si vybrat jednu z několika fixních nabídek), podobně synchronizační program také umožňuje menší a menší nastavení (zmizely filtry; nelze vypnout automatickou synchronizaci; doba pro synchronizaci starých dat se musí vybrat z fixních nabídek), navíc nelze rozhodovat o konfliktech při synchronizaci (což může být fatální pro data), při úplné synchronizaci už nelze zachránit data z mobilního zařízení (jsou nemilosrdně přepsána) a navíc dochází k chybám, kdy se nějaká položka nesesynchronizuje, ale program se tváří, že vše je v pořádku a o další synchronizaci se nesnaží.
Podobně webová simulace MS Outlooka (rozhraní k Exchange serveru) „MS Outlook Web App” toho také s dalšími verzemi umí méně a méně – přestala umět např. nastavování pravidel pro zprávy.
Nové firmwary mobilů
Nové firmwary (např. do mobilů), které přinášejí opravy už objevených chyb (se kterými se uživatel jakž-takž sžil a snaží se vyhýbat jejich následkům),
mnohdy také jako bonus přinášejí zcela nové chyby, které uživatel teprve musí objevit, a než je objeví, tak mu mohou napáchat škodu.
Honba za exkluzivitou
Pokud jde o extrémy s klimatizováním, napadá mě, že třeba taková krytá sjezdovka v Dubaji by mohla být varovným příkladem, kam někdy může vést šílená lidská touha mít vše všude a hned. A nejlépe něco exkluzivního, přesně to, co se tady a teď shání ze všeho nejhůř.
Ztráta základních možností s novějším modelem
A malá poznámka k téměř nenastavitelnosti vzduchových výdechů v dnešních verzích luxusních VW Passat – jestliže se dnes i mnohem levnější auta v rámci různých květnových akcí standardně vybavují klimatizacemi a je přitom řeč o soustředěnosti řidiče a tedy bezpečnosti, pak nechápu, že těch pár eurocentů na dříve normální nastavitelnost výdechů vzduchu stojí Wolfsburgu za snížení bezpečnosti.
A při pohledu na jednu fotku jsem si uvědomil, že to 2D nastavení nezávislé na průtoku měl mj. i Ford Transit (dodávky, obzvláště dříve, nabízely méně luxusní výbavu než malá levná osobní auta) z r. 1986. Nerad se opakuji, ale takovéto snižování kvalit a použitelnosti výrobku od generace ke generaci (zvlášť takto extrémní) mi opravdu leží v žaludku.
Automatizace
A ještě jedna věc k automatizaci aut – dnes mnoho nových aut neumožňuje mechanické odemčení dveří zevnitř, patřičné páčky prostě zmizely. K tomu přinejmenším některé vozy (koukal jsem na to konkrétně v Renaultu Master nebo Mascott, ale nebude zdaleka sám) nemají možnost stáhnout či vytáhnout elektrická okénka nouzovou kličkou. Takže když vás takové auto zavře, tak se z něj bez rozbití skla nedostanete (a při poruše elektriky při otevřených oknech vám auto promokne, protože okna nemůžete nouzovou kličkou vytočit nahoru). V případě nehody by sice auto mělo dveře odemknout, ale jednak se na elektroniku nedá spoléhat (a při jejím narušení nárazem už vůbec) a jednak se ne při každé nehodě aktivují airbagy či nehodová pojistka, tzn. ne při každé nehodě se auto o nehodě dozví.
Navíc, pokud jde o riziko uvěznění posádky, tak ani nespekuluji. Jeden známý mi vyprávěl, jak se záruční technik snažil upgradovat firmware jeho tehdy asi měsíc (teď asi rok a půl) starého francouzského vozu: Museli popojet asi 5 km, aby měli signál mobilního telefonu pro autorizaci upgradu, tam někde na silnici v mrazu seděli v autě s otevřenými dveřmi, pak upgrade spadnul, nějakou dobu čekali, klepajíce se zimou, a pak šli pěšky pryč (technik při přesunu za signálem nechal své auto u zákazníka doma). Auto nejen, že se chybou při upgradu firmwaru stalo nepojízdným, ale dokonce i neodtáhnutelným, protože díky chybě ve firmwaru nešla rozsvítit zadní světla (zato ta přední svítila trvale a nešla vypnout).
A teď mi někdo řekněte, že ta digitalizace všech systémů v autě je výhoda zvyšující komfort uživatele. Nemluvě o úplně obyčejné instalaci tažného zařízení, která se u aut s digitálním zapojením světel prodraží o tahání drátů přes celé auto.