Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 210

 


Válečková dráha pro palety v nákladních letadlech. Co auta?

Zajimavost z nakladni dopravy:

Zatimco pri nakladani palet do auta nebo skladani palet z auta se s paletami primo v aute manipuluje klasicky paletakem (paletovym vozikem),

tak v letectvi neni cas ztracet cas, a nektera velka nakladni dopravni letadla maji na podlaze aktivni valeckovy system, jehoz prostrednictvim se s paletami manipuluje.

Je to videt napr. na ceskem YT kanalu flyRosta, napr. v tomto videu: https://youtu.be/b5Q38iWhrhM?t=117

---

Napadlo me, proc se ta technologie nerozsirila z letecke dopravy do dopravy silnicni,
a odpovedel jsem si, ze to asi je cenou minuty prostoje takoveho letadla vs. auta.
Pri cene, kterou stoji stani auta, se asi nevyplati neco takoveho do auta instalovat.

Navic, auto do 3,5 t celkove hmotnosti, resp. souprava do 3,5+3,5 t celkove hmotnosti se daji paletakem nalozit relativne rychle; a v pripade tezsiho auta s tachografem a povinnymi prestavkami se ten cas treba i vyuzije jako cas prace nikoliv za volantem. Ale to jen hypotetizuju. Proste ta technologie by asi prilis zvysila cenu (a treba i hmotnost) auta, prip. i snizila uzitecnou vysku pro naklad, tak se asi vic vyplati nechat auto s ridicem tu chvilku stat.

U letadla to pri cene letadla, pri fixnich nakladech na provoz letadla i pri osobnich nakladech na kvalifikovanou posadku uz asi vychazi jinak.

A kdyz profi ridici nakladaku nebo nejvetsich dodavek narikaji na nakladku nebo vykladku, je to obvykle kvuli rozplachtovavani a zaplachtovavani (otevirani/sundavani plachty z boku, v horsim pripade i shora; a naopak), pripadne kvuli kurtovani (zajistovani nakladu), zatimco tech par kroku s paletakem (jasne, u kamionu trochu vic kroku...) uz neni az takovy stres.
V letectvi holt jedou na maximalni efektivitu, prave kvuli cene casu.

Otazka je, co se bude dit, az pokroci automatizace a robotizace silnicni dopravy. Mam pocit, ze uz jsem videl video s nejakym robotem na nakladani baliku do auta (baliku je ve stejne velkem aute mnohem vice, nez by se tam veslo europalet, takze to nalozeni je vice ukonu).

A az prijde rizeni aut pomoci AI misto lidskeho ridice,
tak si dokazu predstavit, ze se podobna valeckova draha jako v cargo letadlech objevi i v nakladnich autech a dodavkach:

Jednak to bude celkove v duchu obecne automatizace,

jednak takove auto rizene pomoci AI bude nadupane ruznymi senzory, procesory, atd., coz bude mit vliv na jeho cenu (i kdyz je fakt, ze dlouhodobe je drahe zelezo, ocel, vse co je tezke; zatimco elektronika dlouhodobe cenove klesa),

a jednak auto rizene pocitacem nebude potrebovat bezpecnostni prestavky, takze se vedeni firem budou ptat, proc to auto stoji, misto aby jezdilo a vydelavalo penize.

Takze v ramci rozsirovani robotizace uplne vsude se muze stat, ze se zautomatizuje i to nakladani a vykladani aut. Vedeni firem budou hledat pozice, kde by bylo mozne nahradit lidi technikou, a takova valeckova draha mi prijde ve srovnani s paletovym vozikem technicky jednodussi pro automatizaci.
Podobne jako kdyz si nekdo necha zaparkovat auto v automatizovane garazi, obvykle podzemni, anebo naopak mnohopatrove nadzemni – auto nejede po svych, s autem je manipulovano jako s velkym predmetem.
Vse s kolejemi se automatizuje snadneji nez vse s volantem/riditky.

Takze i kdyz jsem si na zacatku vysvetlil, ze valecky jsou do auta zbytecne drahy luxus, ktery stoji vic, nez kolik usetri,
tak si dokazi predstavit, ze v souvislosti s automatizaci se v autech casem objevi.

 

Související odkazy

  


Líbil se Vám článek?


Zpětná vazba – hlasování

Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.

Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.

 

Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.

Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl
.

Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.

Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.

Můžete si zvolit 1 až N možností

Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy

(ve vývoji)
 
#science-technology   #electro-ict   #transport    
#society-thoughts  
 

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Osobní blog: Soukromý, neprofesní mikroblog. . Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/blog

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Doktor, architekt a programátor diskutují o tom, které povolání je starší. Už došli na samý počátek, k Rajské zahradě.
Doktor povídá: „Lékařská profese je evidentně nejstarší, protože Eva byla stvořena z Adamova žebra, a to byl ohromný chirurgický výkon.”
Architekt zjevně nesouhlasí: „Vezměte si zahradu samotnou. Předtím byl jen chaos a prázdnota, než Bůh stvořil onu zahradu a celý svět. Takže Bůh musel být architekt.”
Programátor, který dosud jen poslouchal, se ozývá: „To je hezký, ale odkud myslíte, že se vzal ten chaos?!”

 

Pro zamyšlení

K odvaze nutí mě strach.
[Publius Ovidius Naso]