Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 243

 


Škoda Felicia (1994): Pohasínají světla, hlavně na hrbolech. Příčina a řešení.

Cvaká relé v horní řadě,
4. zleva, 2. zprava,
s potiskem "18", pozice č. 7.
A hřeje se.


# Stručná verze: ####


## Řešení

Kontakt zluteho vodice (=dratu) na starteru ocistit smirgl papirem (kontakt na starteru i kontakt na vodici), prip. nastrikat sprejem na kontakty,
a kontakt na vodici zvenku domacknout klestemi, tim ho zmensit, aby drzel tesneji,
a svetla budou trvale svitit i na hrbolech.

To nalezeni priciny neni z me hlavy, onehdy jsem tuto informaci nalezl, uspesne aplikoval, a timto ji predavam dal i s podrobnejsim vysvetlenim principu (nize) a navodem k reseni,
aby ty informace nasel, kdo je bude potrebovat, i v pripade, ze (uz) by tu informaci nenasel tam, kde jsem ji tehdy nasel ja.


## Podstata

Zluty vodic od starteru vede kostru (minus) k rele X (u pojistek nad nohami spolujezdce),
aby to rele vedelo, ze se ted prave nestartuje a ze tedy mohou svitit i potkavaci/dalkova svetla a bezet ventilator topeni.
U Felicii rad odejde kontakt na tom starteru pro ten zluty vodic.
Normalne tim vodicem trvale vede minus, jen pri startovani se tam objevi plus.
Kdyz rele to minus nedostane, tak si mysli, ze se prave startuje, a proto odpoji nektere elektricke spotrebice.




# Literární verze pro zvídavé čtenáře: ####

Pokud nemůžete přijít na to, proč vám u Felicie z 90. let někdy pohasínají světla, hlavně při jízdě po nerovnostech,
tak níže pravděpodobně naleznete vysvětlení, a s ním i řešení:



// Příznaky – co při této závadě vnímáte jako řidič /////

- Před spolujezdcem v pojistkové skříňce slyšitelně cvaká relátko, i když to od něho právě neočekáváte.
- Pohasínají potkávací nebo dálková světla (zhasínají, blikají, svítí přerušovaně).
- Pohasínají kontrolky na tachometru.
- Vynechává ventilátor topení, pokud je právě zapnutý.


Děje se to hlavně při jízdě po nerovnostech, po hrbolech;
někdy případně i při nízkých otáčkách motoru, ale méně než na těch hrbolech;
a někdy paradoxně i při přidání plynu.



// Kdy se to také (ne)děje; co je OK /////

Děje se to i při vypnutém ventilátoru topení, když jsou zapnutá jen světla,
čili i při relativně malém celkovém odběru proudu.


Co funguje bez problémů a na nedostatek elektřiny nenaříká:
- startování OK
- chod motoru (zapalování, palivová pumpa) OK
- ventilátor chladiče po zdechnutí motoru OK

Takto se to chovalo v mém případě.



// Co je OK; co nepomohlo /////

Alternátor a akumulátor jsem měl podle všeho v pořádku.

Prohlédl jsem, dotáhl, domáčkl a očistil, co jsem uměl.

Zkontroloval jsem domáčknutí pojistek,
domáčkl jsem dva konektory v pojistkové skříňce,
povolil jsem ukostření, jednotlivé vrstvy jsem lehce očistil ocelovým kartáčem, prostříkal sprejem na kontakty a dotáhl,
prostříkal a dotáhl jsem kontakty na akumulátoru.

Nic nepomohlo, relé pořád cvakalo.


Když jsem se s výše popsanou situací setkal, předpokládal jsem,
že by to mohl být asi problém s kabelem z motorového prostoru do pojistkové skříňky,
že nějaký konektor špatně vede,
anebo že je někde naopak zkrat.



// Relé "18", pozice č. 7 – Pro potvrzení diagnózy /////

Podařilo se mi zjistit, které relé cvaká.
Pokud si vzpomínám, tak asi pohmatem po otevření pojistkové skříňky.

Jednak v rukách cítíte to cvakání, pokud máte možnost na to relé sáhnout, když se to právě děje,
a jednak to inkriminované relé bylo vlivem toho opakovaného spínání a rozpínání teplejší než ostatní relátka.

Jak se ukázalo, cvakalo jen jedno relé.
On to byl takový hluk, že to klidně mohlo být relátek více současně, pokud by všechna měla společný přívod, nebo pokud by všechna reagovala na pokles palubního napětí.

Cvakalo relé, které má přímo na sobě viditelně velký nápis "18";
jeho pozice je č. 7;
v pojistkové skříňce je v horní řadě,
4. zleva, 2. zprava.

Jak se ukázalo, přímo relátko nebylo příčinou,
ale popisuji ho zde pro potvrzení, že jde opravdu o tento stejný problém,
abyste měli vodítko, jestli jde o právě tuto závadu.
Závada je totiž na jednom z přívodů k tomuto relátku.



// Obvyklé místo závady /////

A pak jsem na internetu našel tu zásadní informaci:

Jde o odpojovací relé zvané "relé X", případně "odlehčovací relé",
jež při startování motoru odpojuje spotřebiče, které v tu chvíli nejsou nutně potřeba.

A mnoha Feliciím už se stalo, že v motorovém prostoru na startéru začal zlobit konektor žlutého vodiče, který k tomu relé nad nohami spolujezdce vede.

Stalo se tedy, že ten konektor chvílemi nevede proud.
Např. při jízdě po hrbolech nebo při jiných situacích, kdy dochází k otřesům nebo vibracím, třeba při akceleraci anebo v nižších otáčkách, kdy motor více vibruje.
Anebo při nižších otáčkách motoru, tedy při nižším výkonu alternátoru, relé cvaká a světla pohasínají i proto, že nižší napětí přes ten zvýšený odpor neprotlačí potřebný proud.

Potvrdilo se to i v mém případě:



// Řešení /////

Konektor žlutého vodiče měl na startéru trochu vůli, trochu se hýbal.

Očistil jsem samec konektoru na startéru i samici konektoru na žlutém vodiči
(velmi jemný malý pilníček nebo šmirglpapír; potom sprej na kontakty),
a hlavně jsem pak samici na vodiči vytvaroval, resp. prostě zmáčkl kleštěmi, abych snížil vůli a dosáhl těsnějšího kontaktu.

Opraveno. Pomohlo to, bylo to tím.
Už je to skoro rok, a mohu potvrdit, že oprava kontaktu žlutého vodiče na startéru pomohla, funguje to, problém zmizel spolehlivě a dlouhodobě.



// Rychlá kontrola, jestli je to opravdu tím /////

Že by to opravdu mohlo pomoci, bylo poznat už při opravě konektoru:

Konektor před opravou docela měl vůli, už to naznačovalo, že jsem na správné cestě.
(Zrovna tenhle konektor jsem předtím při kontrole všeho souvisejícího nekontroloval; protože kdo by kontakt pro světla a pro ventilátor topení hledal na startéru, dokud se o tom vztahu od někoho nedozví ...)

A když jsem tím volným konektorem zkoušel hýbat, tak opravdu zhasínala potkávací světla a cvakalo relé. To už vypadalo velice nadějně.
Ještě sice nebylo jisté, že těch problematických míst není více, ale už bylo jasné, že přinejmenším tento spoj neplechu dělat může.

A po opravě konektoru už to bylo v pořádku jak při hýbání konektorem ("hýbání" v rámci nové nižší tolerance po úpravě tvaru a velikosti samice na vodiči), tak i při projížďce.
A následující měsíce a kilometry ukázaly, že šo o jediné místo, které to cvakání a pohasínání způsobovalo.

Dále sice vnímám, že otáčky motoru (alternátoru) někdy mají vliv na otáčky ventilátoru topení,
ale to už je asi holt vlastnost malého auta s malým benzinovým motorem, potažmo s relativně slabým alternátorem a relativně malým akumulátorem.
Nikdo žádnou závadu nenašel; a chová se to celkem logicky a spojitě. A v rozumné míře, která mě reálně nijak neomezuje v bezpečném a pohodlném užívání auta.
Takže toto už asi je věc ke smíření se s ní, nikoliv ke snaze o její řešení.



// Luxusní přístup /////

Obrovská výhoda je, že startér je naštěstí u Felicie 1,3 (u ostatních nevím) luxusně přístupný.

U soudobého Opelu Combo, dodávky postavené na o něco menší kulaté Corse B, se vznětovým motorem 1,7 l, není startér skoro vidět ani poté, co si v knize přečtete, kde ho máte hledat. A když už ho najdete, tak k němu stejně není jak dostat ruce.

Ale u Felicie 1,3 l je v motorovém prostoru spousta místa, tam je údržba ve smyslu přístupu úplně jiná liga. Ve Felicii 1,3 je oproti Combu 1,7 hromada místa nejen okolo startéru, ale i např. okolo akumulátoru, prostě všude.



// Dobří lidé v diskuzi /////

Už tehdy, když jsem to řešil, jsem se pokusil poděkovat autorům patřičných příspěvků ve starší diskuzi, v níž jsem tu příčinu nalezl, ale server odmítal komentář uložit, tak autorům patřičných příspěvků děkuji alespoň tímto zde :)
A píšu tento článek, aby se tento tip i v budoucnu dostal k tomu, kdo ho bude potřebovat, pokud už ty diskuze např. nebude možné nalézt.

Protože tato závada a její příčina + řešení dokáží zaskočit i dobré a zkušené autoelektrikáře.
Špatně se to hledá, když o tom člověk neví. Takže ta informace má cenu zlata, a proto ji předávám dál, aby pomohla i dalším, kteří budou zoufale tápat, proč jim Felicie bliká, resp. pohasíná, obvykle na hrbolech, ale nejen na nich, když ukostření i všechny ostatní myslítelné kontakty už hledající nešťastník zkontroloval.
Je to přesně situace z toho starého vtipu: Utáhl šroubek: 3 Kč, Věděl kterej: 97 Kč. Částky si úměrně zvyšte podle aktuální situace na vaší pozici v časoprostoru.



// Obrysovky se asi nevypínají /////

Pokud je někdo v situaci, kdy není schopen si tu závadu sám rychle odstranit, např. právě po telefonu radíte někomu, kdo je na cestě, a i stisknutí konektoru kleštěmi je nad jeho možnosti,
tak je poměrně pozitivní, že podle všeho by snad v popsané situaci neměla pohasínat obrysová světla. To relé asi vypíná všechna světla kromě obrysových.
Je to logické – když někomu zdechne motor v křižovatce a dotyčný startuje, tak je dobré, aby mu výrobce obrysovky během startování neodpojoval.
A pokud se odepínají opravdu jen spotřebiče, které jsou zapojeny za spínací skříňkou, tak to obrysovky nejsou – obrysovky svítí i při vypnuté spínací skříňce.
Ale nic neslibuji a za nic neručím; netuším, kdo má jakou úpravu elektrického zapojení, ani jestli opravdu řešíte totožnou závadu.

Podle všeho to relé odpojuje i stěrače, vyhřívání zadního okna a další spotřebiče, jejichž odpojení je při startování motoru žádoucí.
Což při jízdě v zimě s rozsvícenými různými kontrolkami (oboje mlhovky, vyhřívání okna, ...) umocňuje psychologický efekt "zhasíná mi celá palubka", takže při tom cvakání/blikání v té situaci není při řízení moc prostor si všimnout, jestli zhasíná i kontrolka obrysovek.
Takže to na pohled vypadá poměrně děsivě, zdánlivě tedy např. jako nějaký zkrat, který by chvilkově snižoval napětí v celém systému až k nule.



// K čemu tam ten žlutý vodič je? Jak to funguje? O co šlo výrobci? /////

Relé X pod palubní deskou dostává běžně od spínací skříňky plus, pokud je zapnutý klíček, a běžně dostává z motorového prostoru od startéru minus.
Stejnosměrný proud teče od plusu k minusu
(ve skutečnosti vlastně oběma směry proti sobě, trvale stejně, ale dohoda pro zjednodušení zní, že de iure od plusu k minusu)
přes spínací kontakty relé, a pokud je zapnutý klíček a nepoužívá se startér, tak je to relé sepnuté.

Když se startuje, tak se na cívce startéru objeví plus,
takže pak na oba kontakty cívky relé přichází plus proti plusu,
a relé při startu tyto vysokoenergetické spotřebiče odpojí.

Vlastně to je logická funkce AND – potkávačky, ventilátor a stěrače mají napájení,
pokud je zapnutý klíček a současně se nestartuje.

Jinými slovy: Toto relé je sepnuté právě tehdy, když je klíček v poloze I.

V poloze nula na spínací skříňce tomu relé chybí plus od spínací skříňky, aby si někdo ventilátorem topení a potkávačkami nevybil akumulátor zaparkovaného auta.

V poloze spínací skříňky II (startuje se) tomu relé chybí minus od startéru, aby během startu bylo co nejvíce výkonu k dispozici pro start, aby část výkonu z akumulátoru neodebíraly potkávačky a ventilátor.

A v praxi se pak děje, že kontakt ze startéru do žlutého vodiče začne být nespolehlivý (chvílemi nevede elektrický proud),
a tak chvílemi relé X nad nohami spolujezdce nedostává z motorového prostoru od startéru minus.
Čili, domnívá se, že se právě používá startér a je potřeba mu nechat co nejvíce elektřiny, tedy vypnout potkávačky a ventilátor topení.
Chybí mu ta informace "nestartuje se, můžeme normálně svítit a foukat", a tak se potkávačkami nesvítí a ventilátorem nefouká.
A proto při jízdě po nerovném povrchu (na hrbolech, na dlažbě, ...) světla blikají/pohasínají a relé slyšitelně cvaká, jak se střídavě spíná a rozepíná.



// Reakce na napětí může zmást /////

Když jsem závadu teprve hledal, mátlo mne následující:
- Někdy to cvakání relé začalo, až když jsem použil mlhovky a zase jsem je vypl; začalo to cvakat chvilku po zhasnutí mlhovek.
- Někdy na cvakání pomohlo přidat plyn.
- Reagovalo to na napětí.

To člověka vede k alternátoru, akumulátoru, ukostření, atd. Zkrátka k místům, kde se dá čekat problém při vyšší zátěži.
Ale i tyto potíže ustaly, když jsem ten kontakt žlutého vodiče na startéru opravil.

Vysvětluji si to tak, že špatný kontakt měl vysoký přechodový odpor (ale nikoliv nekonečný),
a když vlivem větší zátěže kleslo napětí od alternátoru a akumulátoru, tak to nižší napětí už nestačilo k protlačení potřebného proudu přes ten vyšší přechodový odpor (Ohmův zákon: I = U/R).
Cívka relátka sice na spínacích kontaktech z podstaty nepotřebuje velký proud, ale někde se ta hranice holt objeví.
Resp., z pohledu sériového zapojení je na tom vysokém přechodovém odporu velká napěťová ztráta (U1 = I × R1), a tak pro cívku relátka nezbyde potřebné napětí (v sérii: U2 = U - U1).



# Fotky: ####

0)
Vlastní fotografie;
ilustrační, pro upoutání pozornosti těch čtenářů, kteří vědí, že jim zhasínají potkávačky, a ještě nevědí proč.

1 a 2)
Vlastní fotografie;
pojistková skříňka před spolujezdcem, v ní relé s nápisem "18", které při zde řešené závadě cvaká;
pouze pro potvrzení diagnózy, že jde o tuto závadu; řešení je v motorovém prostoru.

3)
Převzatý obrázek, už bohužel nevím odkud, článek píši po téměř roce od opravy závady, v exifu zdroj také nebyl, takže obrázek z archivu.
Pozice pro zde řešené relé je pozice "R7".

4)
Vlastní fotografie;
Motorový prostor a v něm startér a z něho vedoucí žlutý vodič s inkriminovaným konektorem.

Info pro čtenáře s horším barvocitem:
Ten vodič je ke startéru připojen zleva ve směru jízdy,
tedy zprava z pohledu fotografie zepředu;
je to ten tenčí vodič, s hranatým plastovým konektorem,
na tomto snímku z tohoto úhlu je hned pod velkým palcem silného vodiče.



# Keywords: ####

Škoda Felicia 90. léta 1994 1995 1996 1997 světla pohasínají zhasínají blikají ventilátor topení vynechává hrboly nerovnosti příčina důvod závada řešení oprava 1,3 Skoda Felicie předfaceliftová

Netuším, jestli se tato vada týká jen některých modelů, nebo všech.
Já mám zkušenost s předfaceliftovou Felicií s motorem 1,3 l, a té se to týká.

 

Obrázek tohoto článku
Obrázek tohoto článku
Obrázek tohoto článku
Obrázek tohoto článku

Související odkazy

  


Líbil se Vám článek?


Zpětná vazba – hlasování

Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.

Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.

 

Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.

Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl
.

Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.

Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.

Můžete si zvolit 1 až N možností

Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy

(ve vývoji)
 
#historical-technology   #electro-ict   #transport  
 

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Osobní blog: Soukromý, neprofesní mikroblog. . Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/blog

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Jedna firma vyvinula harddisk o nekonečné kapacitě. Vydala tiskovou zprávu, že ho vypustí na trh, jakmile bude dokončeno jeho formátování.
Pak ale český dovozce upozornil, že OSA požaduje jistou částku za každý MB kapacity, a tak byl celý projekt pozastaven.

 

Pro zamyšlení

Dva milostné dopisy se píší nejhůř – první a poslední.
[Francesco Petrarca]