Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 191
Naposledy upraveno 02. 06. 2024 11:53
Historie železniční trati Choceň – Náchod – Meziměstí – Broumov
Narazil jsem na velice zajímavé video (krátký film) o historii železniční tratě Choceň – Týniště nad Orlicí – Nové Město nad Metují – Náchod – Meziměstí – Broumov.
Video / film v r. 2000 vyrobil meziměstský nadšenec přes historii železnice Petr David.
Film diváka provede po trati i podél ní, zmíní některá turisticky zajímavá místa v okolí, ale především vypráví o výstavbě trati.
Z toho, co jsem před zhlédnutím tohoto filmu nevěděl, mě nejvíc zaujalo, že tratě konkurenčních společností se někdy nepropojovaly, a náklad se tak musel v místě křížení překládat z vlaku na vlak.
V tomto případě konkrétně v Týništi nad Orlicí.
Film zachycuje i dopravu železničních vagónů (jednoho) s nákladem pneumatik po silnici mezi Jetřichovem a Meziměstím (ve filmu na podvalníku taženém Tatrou 815, třínápravovým tahačem přívěsů s dvojkabinou, se dvěma předními nápravami, ve stejném duchu jako bývaly T 813).
Film zmiňuje i odbočku na Dobrušku, propojku s Trutnovem, napojení na Prusko/Německo a později Polsko,
dřívější elektrifikaci tratě z Pruska do Meziměstí;
film zmiňuje nehody a kalamity;
zmiňuje výstavbu trati z Kudowy do Náchoda za druhé světové války,
souvislost italských budovatelů tratě s náchodským hotelem a chatkou v údolí Ledhujky
a spoustu dalších zajímavostí
(příprava významné části tratě pro intenzivní provoz a budoucí dvojkolejnost; sály meziměstského nádraží; atd.)
I když jsem většinu těchto zajímavostí už znal (především z meziměstského železničního muzea), tak jsem si je rád připomněl. Pokud tyto zajímavosti případně ještě neznáte, je to o důvod víc na ten film kouknout.
Pokud vás zajímá historie techniky, doprava, historie Náchoda nebo Meziměstí, tak rozhodně doporučuji ten film zhlédnout:
https://www.youtube.com/watch?v=lUoI7w_7GPM
--------------
Této trati a její výstavbě se věnuje i velice zajímavý článek v Náchodském zpravodaji:
Ročník 2017, říjen (č. 10), str. 7
(Z historie: Historické veřejné stavby: 9. Nádraží),
pod nímž jsou podepsáni PhDr. Jaroslav Čáp a Mgr. Jan Čížek.
Z tohoto článku je pro mě nejzajímavější tato pasáž v samém úvodu, o době před zprovozněním železniční trati Choceň – Náchod – Meziměstí (citace z článku):
"
Dne 15. 5. 1859 byla otevřena železniční trať z Jaroměře do Malých Svatoňovic. Nově vystavěné nádraží nedaleko Starkoče sloužilo oficiálně jako náchodské nádraží pro osobní dopravu a až do roku 1875 neslo německý název Nachod. Jezdily k němu pravidelně dostavníky z náchodské pošty.
"
Trochu mi to připomíná situaci např. v Polici nad Metují, z níž to na její vlakové nádraží je poměrně daleko dodnes.
----
A připomíná mi to i situaci s názvem obce "Čechy", která se postupně přejmenovávala:
Čechy u Olomouce, Čechy u Prostějova, Čechy pod Kosířem.
To podle toho, jak se k té obci postupně přibližovala pošta.
Alespoň jsem se to tak dozvěděl v r. 2014, když jsem se při cestě na koloběžce s návěsem českým vnitrozemím zastavil v tamních dvou muzeích – hasičském a kočárů. Doporučuji navštívit obě, obě jsou pěkná. A jsou hned vedle sebe.
Související odkazy
Líbil se Vám článek?
Zpětná vazba – hlasování
Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy
(ve vývoji)#historical-technology #science-technology #transport
#tourism
#nachod #mezimesti
Tento článek je zařazen také v sousedním blogu
Martin Adámek – Český jazyk pro Poláky.