Kalkulačku
(na melodii Na Kolena; napsáno při hodnocení zápočtových testů)
2.12.2010
Nemám rád GPS navigace, protože jejich používáním lidé hloupnou.
Podobně, jako hloupnou používáním kalkulaček. Kalkulačku sice na rozdíl od elektronické navigace používám, ale snažím se občas něco cvičně spočítat z hlavy, abych nezakrněl.
Jak katastrofálně to může dopadnout, když se kalkulačka používá i na výpočty, které jsou pro mě a spousty jiných lidí rychlejší z hlavy, jsem se přesvědčil při opravě zápočtových testů, na které jsem studentům kalkulačky nepovolil (připravil jsem příklad s luxusními čísly, se kterými se dá celý příklad spočítat z hlavy, a to i bez psaní mezivýsledků).
Upozorňuji, že níže zachycené potíže s matematikou 3.ročníku základní školy mají studenti informatiky na vysoké škole.
Ukázky nejstrašnějších neznalostí základů matematiky ZŠ
40*0,4
Normální člověk si z hlavy řekne, že je to 16.
Dva studenti informatiky na VŠ se to neodváží vypočítat ani s propiskou a papírem, a raději to takto napíší jako výsledek.
„Já jsem si nebyl jistej, kolik to je.”, dozvídám se od jednoho.
1/(1/8)
Další student, ač nejdříve odvážně napsal, že 1/(1/8) by mohlo být 8, se pak zalekl, a raději do výsledku napsal nesmyslně složený zlomek.
Drsné je, že ho používal i při dalších výpočtech, kde ho opět dosadil do 1/x, a kdyby příklad neskončil, přidával by zlomkové čáry dodnes.
40:5
Jedna odvážná studentka napsala, že 40 děleno pěti by mohlo být dvacet.
Další studenti byli opatrnější, a tento náročný příklad se s propiskou a papírem (bez kalkulačky) raději vůbec neodvážili vypočítat.
Někteří vlivem předchozí chyby měli výsledek 5/40, který nezkrátili na 1/8, což vyjde na stejno jako nevědět, kolik je 40/5.
1/40
A na závěr… převod zlomku na desetinné číslo.Dva studenti se shodli na tom, že 1/40 je asi 0,4.
Desetina studentů
Naštěstí se tato katastrofa projevila jen u 9 studentů z 99, kteří ten test psali… ale i těch 10% je docela dost, uvážíme-li, že jde o fatální neznalost základní matematiky ZŠ, a dotyční lidé nejen, že s těmito neznalostmi udělali maturitu, ale navíc se ještě (mj. na základě svých znalostí matematiky) dostali na VŠ.
Písňový text, který jsem během hodnocení testů napsal
(Na melodii Na Kolena )
Táhněte k lopatám
všichni pryč.
Chtěl jsem vás vzdělávat,
už nemám chtíč.
Jak si furt můžete
flashovky hrát,
tu vaši neschopnost
už nemám rád.
Odprava odleva
ať nemáte klid,
neumíte, Střeva,
zlomky, násobit.
Šílenej, zoufalej,
boduju sám,
ty vaše písemky,
už dávno znám.
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku
Je to fakt, a vaše písemky - to je what the fuck?
Za tohle zápočty
nemůžu vám dát,
vysoký ztráty si
zdůvodním rád.
Kašlu vám na zvyky
s Casiem počítat,
tak žádný cavyky,
vždyť zlomky máte znát.
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku
Je to fakt. Váš na střední matikář - to je who the fuck?
Poznámka
(doplněna 24.5.2011)
K této stránce jsem dostal připomínku „to je docela stupidni, vysmivat se studentum. ucitel ma nedostatky napravovat, ne je jeste vystavovat na web pro pobaveni.”.
Pro případ, že by to tak chápal ještě někdo, sem raději umístím svoji odpověď na tuto připomínku:
„To neni vysmech, ale zdeseni a povzdech a rozhodne to neni pro pobaveni, ale pro varovani/zamysleni
a hlavne mi to ani neprijde byt vtipne
(a napravovat se to samozrejme snazim, to se snad s anonymnim zverejnenim aktualniho stavu skolstvi nevylucuje)”
(„Anonymním” ve smyslu, že s naprostou samozřejmostí používám označení „Student(ka) č.1–9”.)