Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Kalkulačku
(na melodii Na Kolena; napsáno při hodnocení zápočtových testů)

 

Vytvořeno
2.12.2010

 

Nemám rád GPS navigace, protože jejich používáním lidé hloupnou.
Podobně, jako hloupnou používáním kalkulaček. Kalkulačku sice na rozdíl od elektronické navigace používám, ale snažím se občas něco cvičně spočítat z hlavy, abych nezakrněl.
Jak katastrofálně to může dopadnout, když se kalkulačka používá i na výpočty, které jsou pro mě a spousty jiných lidí rychlejší z hlavy, jsem se přesvědčil při opravě zápočtových testů, na které jsem studentům kalkulačky nepovolil (připravil jsem příklad s luxusními čísly, se kterými se dá celý příklad spočítat z hlavy, a to i bez psaní mezivýsledků).
Upozorňuji, že níže zachycené potíže s matematikou 3.ročníku základní školy mají studenti informatiky na vysoké škole.

Ukázky nejstrašnějších neznalostí základů matematiky ZŠ

40*0,4

Normální člověk si z hlavy řekne, že je to 16.
Dva studenti informatiky na VŠ se to neodváží vypočítat ani s propiskou a papírem, a raději to takto napíší jako výsledek.
Já jsem si nebyl jistej, kolik to je.”, dozvídám se od jednoho.

1/(1/8)

Další student, ač nejdříve odvážně napsal, že 1/(1/8) by mohlo být 8, se pak zalekl, a raději do výsledku napsal nesmyslně složený zlomek.
Drsné je, že ho používal i při dalších výpočtech, kde ho opět dosadil do 1/x, a kdyby příklad neskončil, přidával by zlomkové čáry dodnes.

40:5

Jedna odvážná studentka napsala, že 40 děleno pěti by mohlo být dvacet.

Další studenti byli opatrnější, a tento náročný příklad se s propiskou a papírem (bez kalkulačky) raději vůbec neodvážili vypočítat.
Někteří vlivem předchozí chyby měli výsledek 5/40, který nezkrátili na 1/8, což vyjde na stejno jako nevědět, kolik je 40/5.

1/40

A na závěr… převod zlomku na desetinné číslo.
Dva studenti se shodli na tom, že 1/40 je asi 0,4.

Desetina studentů

Naštěstí se tato katastrofa projevila jen u 9 studentů z 99, kteří ten test psali… ale i těch 10% je docela dost, uvážíme-li, že jde o fatální neznalost základní matematiky ZŠ, a dotyční lidé nejen, že s těmito neznalostmi udělali maturitu, ale navíc se ještě (mj. na základě svých znalostí matematiky) dostali na VŠ.

Písňový text, který jsem během hodnocení testů napsal

(Na melodii Na Kolena (jiný web, nový panel))

Táhněte k lopatám
všichni pryč.
Chtěl jsem vás vzdělávat,
už nemám chtíč.

Jak si furt můžete
flashovky hrát,
tu vaši neschopnost
už nemám rád.

Odprava odleva
ať nemáte klid,
neumíte, Střeva,
zlomky, násobit.

Šílenej, zoufalej,
boduju sám,
ty vaše písemky,
už dávno znám.

Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku
Je to fakt, a vaše písemky - to je what the fuck?

Za tohle zápočty
nemůžu vám dát,
vysoký ztráty si
zdůvodním rád.

Kašlu vám na zvyky
s Casiem počítat,
tak žádný cavyky,
vždyť zlomky máte znát.

Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku, jé jé jé
Pořád jen: kalkulačku, kalkulačku, kalkulačku
Je to fakt. Váš na střední matikář - to je who the fuck?

Poznámka

(doplněna 24.5.2011)

K této stránce jsem dostal připomínku „to je docela stupidni, vysmivat se studentum. ucitel ma nedostatky napravovat, ne je jeste vystavovat na web pro pobaveni.”.

Pro případ, že by to tak chápal ještě někdo, sem raději umístím svoji odpověď na tuto připomínku:
To neni vysmech, ale zdeseni a povzdech a rozhodne to neni pro pobaveni, ale pro varovani/zamysleni
a hlavne mi to ani neprijde byt vtipne
(a napravovat se to samozrejme snazim, to se snad s anonymnim zverejnenim aktualniho stavu skolstvi nevylucuje)

(„Anonymním” ve smyslu, že s naprostou samozřejmostí používám označení „Student(ka) č.1–9”.)

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Kalkulačku: (na melodii Na Kolena; napsáno při hodnocení zápočtových testů). Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-07-27]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/basne/autenticke/tahnete-na-kolena-kalkulacku

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-07-27]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Přijde informatik k piánu a pečlivě si ho prohlíží:
-Hmm, jenom 84 kláves, z toho 1/3 funkčních, všechny nepopsané, ačkoliv… shift ovládaný nohou. Originální.

 

Pro zamyšlení

Napsat slovo vědomě chybně a dát ho do uvozovek, aniž by šlo o citaci,
je stejné jako zaparkovat auto v zákazu zastavení a ještě k tomu zapnout všechny blinkry.
Pachatel usiluje o to, aby bylo vidět, že si je svého přestupku vědom.

[Vlastní konstatování autora tohoto webu, 2014.]