Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Připevnění čelovky na přilbu – Funguje to?

 

Ověřeno v náročných podmínkách

Nezávislé cesty na kole na těžko po Evropě 2004-2007 a okolo ČR 2008

Řešení jsem vyvíjel od r.2004, zejména během mých cest na kole na těžko po Evropě.
Po dokončení vývoje jsem výsledek ověřil při cestách Přes Rumunsko do Bosny 2007 (12.8.-30.9.2007) a Na kole okolo republiky 2008 (1.-19.9.2008).
Obě cesty proběhly na sklonku léta, kdy Slunce zapadá brzy, a při obou cestách jsem v souladu se svými zvyklostmi často jel i do půlnoci. Čelovka na přilbě tedy odsloužila mnoho hodin a pomáhala mi s jízdou a navigací v místech, kde jsem byl poprvé v životě, např. v Srbsku a přilehlých zemích.

Běžný provoz na krátké vzdálenosti

Užitečnost čelovky připevněné bezpečně na přilbě je ověřena nejen při náročných letních a ranně-podzimních cykloturistických výpravách,
ale i při krátkých (několik desítek km/cesta) účelových cestách v průběhu celého roku.
Vždy šlo o jízdu po silnici, chování v terénu není ověřeno. Ale při průjezdech městem v silničním provozu musela čelovka na přilbě nejednou zvládnout velká fyzikální zrychlení (prudké brzdění, myšky, krátká rychlá ohlédnutí oběma směry, apod.).

Sama čelovka

Upravené čelovky dlouhodobě intenzivně používám nejen na cyklistické přilbě, ale, při pěší chůzi nebo práci, také přímo na hlavě. Díky použití suchého zipu "mech" na straně čelovky není úprava čelovky při nošení na holém čele na obtíž, mech mne netlačí ani nedře.

Perspektivní budoucnost

V nejbližší době lze v oblasti prodeje cyklistických potřeb předpokládat relativně dobrý vývoj – přinejmenším relativně, ve srovnání s ostatními odvětvími.
Slibovaná a začínající ekonomická krize nahrává cyklistice – jako způsobu dopravy, i jako sportu.

Cyklistika jako sport, cykloturistika jako koníček

Ze všech sportovních a turistických odvětví patří cyklistika a cykloturistika k těm nejméně finančně nákladným na provoz, neboť nevyžaduje nákup benzínu, vstupenek, jízdenek, permanentek, ani jiných poplatků. Sportovec doma nasedne na kolo, jede se projet, a nikdo za to po něm nic nechce. Vodáci a horolezci platí benzín nebo naftu, příp. půjčovné za část výbavy. Lyžaři platí benzín nebo naftu, a především ještě permanentky na vlek. Oproti tomu cyklista potřebuje pouze jednou za čas investovat do výbavy, a samotné ježdění po něm žádné přímé výdaje nevyžaduje.

Cyklistika jako účelová doprava

Pakliže lidé budou muset šetřit, poroste počet těch, kteří pro účelovou dopravu místo automobilu či hromadné dopravy používají jízdní kolo. Pro takové ježdění je světelná výbava cyklisty obzvlášť důležitá, protože cyklista pak jezdí tehdy, kdy je to potřeba, ne tehdy, kdy by to bylo nejsnadnější. Podobně se tento trend projevuje i dobrými prodeji nejmenších a nejlevnějších automobilů (na úkor větších a dražších).

Ostatní sportovní přilby

Řešení je teoreticky využitelné i pro lyžařské, vodácké, lezecké a další přilby.
Např. na lyžích se sice prozatím čelovky příliš nevyužívají, ale vzhledem ke vzrůstající oblibě volné jízdy mimo sjezdovky lze od lyžařů očekávat zájem.

Pracovní přilby

Systém lze využít i pro pracovní přilby – pro dělníky, stavaře, montéry, záchranáře (zdravotnické, horské, …) nebo pro kohokoliv jiného, komu při výkonu práce hrozí zranění hlavy a někdy pracuje za snížené viditelnosti.

Systém je primárně určen pro cyklistické přilby s aerodynamickým tvarem a velmi hladkým povrchem, takže je spolehlivě použitelný i pro pracovní přilby, které mají oproti cyklopřilbě kolmější čelo a navíc příp. i malý pevný kšilt.
Nevýhodou může být fakt, že pracovní přilby nemívají pásek pod bradou, a příliš těžká čelovka by mohla při předklonu nebo záklonu způsobit pád přilby z hlavy. Ale na trhu je dostatek velmi malých a velmi lehkých čelovek (obvykle cca. 3-7 LED diod a 3 AAA "mikrotužkové" baterie), které jsou bezpečně použitelné i pro přilby bez pásky pod bradou.

Užitečnost připevnění čelovky na přilbu vyplývá z užitečnosti samotné přilby a samotné čelovky:

  • přínos ochranných pracovních přileb není třeba popisovat
  • čelovka umožní při práci za tmy používat obě ruce a současně vidět tam, kam je právě potřeba
  • jejich vzájemná kombinace pak umožňuje zachovat ochranu hlavy i za snížené viditelnosti, kdy obvykle hrozí vyšší riziko úrazu, a kdy by tedy nebylo rozumné kvůli použití čelovky odložit přilbu

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Připevnění čelovky na přilbu – Funguje to?. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/zlepsovaky/celovka/overeni

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Pro matematika je reálný život jenom speciální případ.

 

Pro zamyšlení

Nikdy nevěř ničemu, co samo dokáže myslet, pokud nevidíš, kde to má mozek.
[p. Wisley (potažmo J.Rowlingová)]