Tažení přívěsu – řidičský průkaz sk. B a B+E
Archivní verze článku. Platná do 18. 1. 2013 !
13. 6. 2010
Toto je archivní verze. Od 19. ledna 2013 už neplatí.
Aktuálně platné znění naleznete o úroveň výše.
Podle aktuálních informací se zdá,
že 19. 1. 2013 tento článek pozbyde platnosti.
Slovníček pojmů
- ŘP
- řidičský průkaz
- TP
- technický průkaz
- Celková hmotnost
- nejvyšší přípustná hmotnost podle TP
- Celková hmotnost soupravy
- součet celkové hmotnosti tažného vozidla a celkové hmotnosti přívěsu podle jejich TP
Okolo možností tažení přívěsů s řidičským průkazem B, resp. B+E se díky nešťastné formulaci zákona často vedou diskuze v souvislosti s hranicí celkové hmotnosti soupravy 3,5 tuny. Následuje tedy výklad patřičného paragrafu, včetně vyjádření Ministerstva.
U hmotností zmiňovaných níže jde o celkovou hmotnost, pokud není uvedeno jinak.
ŘP skupiny B
Zákon nabízí několik různě podmíněných možností tažení přívěsu s ŘP sk. B. Abychom se nezamotali do slov, jako je tomu v zákoně, rozhodl jsem se ty možnosti znázornit graficky. Pokud právním bludištěm někudy projdete zleva doprava a splníte všechny podmínky, na které po cestě narazíte, tak máte vyhráno a můžete s řidičákem sk. B danou soupravu řídit.
Start | Tažné vozidlo | Přívěs | Souprava | Cíl | |
---|---|---|---|---|---|
Tady začínáme | Tažné vozidlo má celkovou hmotnost max. 3500 kg (včetně) | Motorové vozidlo do 1+8 míst k sezení (včetně), kromě motocyklu | Celková hmotnost přívěsu je max. 750 kg (včetně) | (hmotnost soupravy jakákoliv) | Pokud jste nějakým řádkem došli až sem, stačí vám ŘP sk. B |
Celková hmotnost přívěsu není větší než pohotovostní hmotnost tažného vozidla | Celková hmotnost soupravy je max. 3500 kg | ||||
Traktor nebo samojízdný pracovní stroj |
ŘP skupiny B+E
opravňuje k tažení přívěsu naprosto jakéhokoliv, pokud- to auto samotné je možné řídit s ŘP sk. B
- a je možné daný přívěs za dané auto legálně připojit
Fámy, mýty, pověry
- „Pokud hmotnost soupravy přesáhne 3,5 tuny, je nutně potřeba B+E (nebo dokonce C). Za dodávku o hmotnosti 3,5 t tedy řidič s pouhým béčkem nesmí nic připojit.”
– ne, i řidič s pouhým béčkem může za dodávku o hmotnosti 3,5 tuny připojit přívěs do 750 kg - „Ani B+E nestačí k tažení přívěsu, pokud hmotnost soupravy překročí 3,5 tuny. Na to už je potřeba C.”
– ne, s ŘP B+E se dá běžně řídit např. souprava dodávky 3,5 t s vlekem 2,5 t. Ta hranice 3,5 t celkové hmotnosti soupravy je jen dodatková možnost pro majitele samotného béčka, aby mohli táhnout přívěs nad 750 kg, pokud se celá souprava vejde do 3,5 t. - „Řidič s pouhým béčkem nesmí připojit přívěs o hmotnosti vyšší než 750 kg.”
– může, pokud celková hmotnost soupravy nepřekročí 3,5 tuny a celková hmotnost přívěsu není vyšší než pohotovostní hmotnost tažného vozidla (např. osobní auto a tunový obytný přívěs)
Citace zákona a výklad
Zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu),
§ 81 (Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění)
Odstavec 4
Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavci 2, 3 a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla.
Komentář a výklad
Řidiči či provozovatelé se někdy bojí, že je vždy nutné splnit podmínku maximální hmotnosti soupravy 3,5 tuny, tedy že řidič s béčkem nesmí za dodávku o hmotnosti 3 tuny připojit přívěs o hmotnosti 750 kg. Ale tak to není. Není nutné splnit všechny 3 body a,b,c (není mezi nimi logický operátor „a zároveň”).
Z celkové povahy textu vyplývá, že mezi jednotlivými body a,b,c je logický operátor „nebo” – tedy že stačí splnit jeden z bodů a,b,c , abyste dané vozidlo nebo soupravu mohli řídit s ŘP sk. B.
Kdyby měly být splněny všechny body současně, tak by se vůbec nemohlo jezdit s osobními automobily, pokud by nebyly nazvány „traktor” nebo „samojízdný pracovní stroj” podle bodu b. Už z toho, že můžeme jezdit s auty a dodávkami, které nejsou ani traktor ani pracovní stroj, je zjevné, že nemusí být splněný všechny body. Že ty body jsou naopak výčet možností, z nichž stačí splnit jednu, a dané vozidlo/soupravu můžeme s béčkem řídit.
To podporuje i výslovně uvedená závislost bodu c na jednom z bodů a nebo b – kdyby to bylo myšleno tak, že se mají splnit všechny body, tak by přece nebylo potřeba u jednoho z bodů výslovně uvádět, že platí jen při splnění jednoho z předchozích dvou bodů.
Zkrátka, stačí splnit jeden z bodů a,b,c, aby stačil ŘP B.
Odstavec 10
Řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c).
Komentář
Tak zde je uvedeno, že B+E zachraňuje ty případy, kdy už hmotnost soupravy překročí 3,5 t. Takže obavy, že od hmotnosti soupravy nad 3,5 t už je potřeba C, opravdu nejsou na místě.
Úplné znění zákona 361/2000 Sb.
v platném znění naleznete na webu novapravidla.cz .
Oficiální výklad Ministerstva dopravy
Vyjádření Ministerstva dopravy ČR ( 64 KiB)
vysvětluje a ukazuje, že v extrémních případech (když se všechny parametry dobře sejdou) lze s ŘP sk.
- B řídit soupravu o hmotnosti až 4,25 t
- B+E řídit soupravu o hmotnosti až 8,75 t
- B+E a traktorem o hmotnosti 3,5 t a konstrukční rychlosti do 40km/h řídit soupravu o hmotnosti až 12,25 t