Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 266
Naposledy upraveno 02. 06. 2024 11:53
Profesák: 561 (AETR) – výpisky před zkouškou
Hlavní číselné údaje (časy, minima, maxima, ...)
podle evropského nařízení 561/2006
(v mnohém podobné jako podle mezinárodní dohody AETR)
tachograf, doba jízdy, přestávka v řízení, doba odpočinku, atd.
Pro přípravu na zkoušku z profesní způsobilosti řidiče.
Výběr (!) některých (!) údajů k zapamatování.
Pro obě skupiny profesáku – C i D.
---------
1)
Stručná verze pro rychlé připomenutí před testem;
pro toho, kdo už se všechno naučil, a jen si chce rychle připomenout / zopakovat hlavní číselné hodnoty
Řízení
- 4,5 h
Přestávka
- 45 minut
- 15 + 30 minut
Řízení – Denní doba
- 9 h
- 2× za týden 10 h
Řízení – Celková doba 2 týdny:
- 90 h (2x5 x 9)
Denní odpočinek:
- Běžná doba: 11 h z 24 h (lze rozdělit do 2 úseků)
- Zkrácená doba: 9 h z 24 h (nelze dělit)
- 2 řidiči: 9 h ze 30 h
Vyčtení karty
- 28 dní
Přestávka na jídlo a oddech:
- max po 6 h práce; min. 30 minut
---------
2)
Podrobnější verze.
Ale pořád jen pro účely testů na profesák, bez dalších detailů!
Evropské nařízení 561 i mezinárodní dohoda AETR jsou složitější a obsahují i další pravidla a podmínky;
toto je hlavně pro přípravu na test na profesák.
A pořád je to jen výběr toho nejdůležitějšího, nejhůře zapamatovatelného nebo číselného,
nenahrazuje to plnohodnotnou přípravu na test!
---
Den:
- Plovoucí (různé kalendářní dny; neřeší půlnoc)
- Od skončení doby odpočinku
- Do skončení denní doby odpočinku nebo do uplynutí prvních 9 nebo 11 hodin týdenního odpočinku
- Nad rámec testu: Může být kratší než 24 h, když řidič stihne vyčerpat denní odpočinek
Týden:
od pondělí 0:00 do neděle 23:59
(v testu mají do neděle 24:00, ale to už je 0:00 pondělí, čili už další týden)
Dva týdny:
Každé dva po sobě následující
---
Doba řízení
- max. 4,5 h; pak přestávka 45 minut nebo doba odpočinku
- od začátku řízení po odpočinku nebo přestávce
- do začátku přestávky nebo odpočinku
- zaznamenaná záznamovým zařízením nebo ručně
- počítá se do ní i čekání na křižovatkách, před železničními přejezdy a v kolonách
Denní doba řízení:
- max. 9 h
- max. 2x za týden může být prodloužena na max. 10 h
Týdenní doba řízení (nad rámec testu):
- max. 56 hodin (vychází jako 4x9 + 2x10)
Celková doba řízení v pracovním režimu podle 561/2006 za dva po sobě následující týdny (je v testu):
- max 90 hodin (vychází jako 2 × 5 × 9 h)
---
Přestávka v řízení:
- Min. 45 minut
- Nebo jako první min. 15 minut a jako druhá min. 30 minut
- Nejpozději po 4,5 h řízení
- Může být ve stojícím vozidle, mimo vozidlo i ve vozidle řízeném jiným řidičem
- Řidič nesmí vykonávat ani žádnou jinou práci; určena výhradně k jeho zotavení (trochu koliduje s následujícím; ale je to výtah z otázek)
- Řidič nevykonává žádnou jinou činnost vyplývající z jeho pracovních povinností kromě dozoru nad vozidlem a jeho nákladem (trochu koliduje s předchozím; ale je to výtah z otázek)
- Nesmí být považována za denní odpočinek
---
Doba odpočinku (denní nebo týdenní)
- Nepřerušená doba, během níž řidič může volně nakládat se svým časem
- Řidič nemusí být k dispozici
- Řidič nemusí být připraven zahájit jízdu ani jinou práci
- Není časový úsek určený k přípravě vozidla
Denní doba odpočinku
- Běžná:
v celkovém trvání min. 11 hodin za sebou následujících v průběhu 24 hodin;
může být rozdělena do 2 časových úseků
(nad rámec testu: V případě rozdělení to musí být první úsek min. 3 h a druhý min. 9 h! dle 561; a ještě jinak dle AETR)
- Zkrácená:
9 hodin;
bez možnosti rozdělit;
nad rámec testu: max. 3x za týden, a AETR vs. 561 se asi liší v potřebě vyrovnání do konce týdne
- Při 2 a více řidičích (za jízdy musejí být ve vozidle oba):
min. 9 hodin za každé období 30 hodin od skončení předchozí denní nebo týdenní doby odpočinku
- Může být v zaparkovaném vozidle, pokud je vybaveno lehátkem
Týdenní doba odpočinku (nad rámec testu)
- Běžná min. 45 h včetně jedné denní doby odpočinku (45 = 2×24 – 3)
- Zkrácená min. 24 h
- Zkrácená může být v zaparkovaném autě, pokud je tam lehátko pro každého řidiče a řidič se tak rozhodne (stejně jako u denní doby odpočinku)
- Nezkrácená v autě být nemůže
- Zkrácená může být vždy jedna ze dvou po sobě jdoucích týdenních dob odpočinků; a zkrácení se musí dorovnat do třetího týdne
- Musí začít nejpozději po 144 hodinách od skončení předchozí (144 = 6 x 24)
---
Pracovní pohotovost (člen osádky):
- Nemusí být na svém pracovišti
- Musí být k dispozici
- Musí být připraven zahájit jízdu, pokračovat v řízení nebo provádět jinou práci
Přesun řidiče do místa, kde se ujme vozidla (nad rámec testu):
- Dle 561 nelze vykázat jako odpočinek; řízení vozidla nespadající pod 561 musí vykázat jako jinou práci.
Odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku se vztahuje na pracovní pozice:
- řidič, pomocníci řidiče, průvodčí
Vyčtení digitální karty řidiče dopravcem:
- Nejpozději za 28 dní (4 × 7).
- Stačí alespoň u jednoho dopravce, i pokud se jezdí pro více dopravců.
Požadavky nařízení 561 neplatí:
- Pro silniční dopravu vozidly používanými pro přepravu cestujících v linkové dopravě, jestliže délka této linky nepřesahuje 50 km.
- (Nad rámec testu: Dle směrnice mj. také 561 (přestávky, tachograf) neplatí pro vozidla do 40 km/h; pozor, profesák (v testu) nemusí být do 45 km/h.)
Změna času v tachografu při změně letní vs. normální čas (pokud v době změny času řídím):
- Nový čas nastavit na konci směny
- (K časovým pásmům se testy nevyjadřují.)
Při poruše tachografu:
- Ruční záznam na zadní stránce kotoučku nebo na pásku z digitálního tachografu.
---
Přestávka na jídlo a oddech:
- Nejpozději po 6 h výkonu práce
- Min. 30 minut
- Může se slučovat s bezpečnostní přestávkou
---
(Připomínám, že je to jen můj výběr pro rychlé připomenutí toho hlavního; učte se z úplných oficiálních zdrojů.)
---------
3)
Hlavní zdroje – z toho se učte
Profesák – profesní způsobilost řidiče – oficiální testy MDČR:
https://etesty2.mdcr.cz/Home/Tests/zpz
Evropské nařízení 561/2006 přímo od zdroje:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32006R0561&qid=1706686795377
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
---------
4)
Několik nejen číselných hodnot z testu na profesák
na další témata, mimo tachograf a mimo nařízení 561 – různé:
Rozkoukání po oslnění:
3 až 10 sekund
Vrstva vody na vozovce:
Spotřeba vyšší až o 7 procent.
Nízký tlak v pneumatikách:
Spotřeba vyšší až o 5 procent.
Nenapnutá plachta:
- Vyšší aerodynamický odpor,
- vyšší spotřeba paliva,
- nižší životnost plachty.
Špatné tlumiče zvyšují riziko smyku.
Cestující v autobusu může mít jako zavazadlo / v zavazadle:
(formuluji zde nepřesně, zjednodušeně, neúplně)
- 10 kg propanbutanu
- 20 litrů topné nafty
- zvíře v přepravní schránce s nepropustným dnem
- (Nesmí mít v zavazadle nabitou zbraň.)
Rozestup mezi vozidly přepravujícími výbušniny při zastavení z provozních důvodů:
50 metrů
Profesák (zdokonalování dle zákona 247/2000 Sb.) není potřeba mj. pro vozidla:
- do 45 km/h
- zemědělské a lesnické traktory
Mimořádně chladný den:
minus 15 °C
Mimořádně teplý den:
30 °C
Osádka doprovází vozidlo na trajektu:
- Doba pohotovosti
Rychlost reakce zdravého člověka:
- 0,8 až 1,2 s
- Rychleji na sluchový podnět (siréna, klakson) než na zrakový
(Připomínám, že je to jen můj výběr pro rychlé připomenutí toho hlavního; učte se z úplných oficiálních zdrojů.)
---------
5)
Na závěr ještě velmi úzký výběr některých nejen číselných hodnot z otázek ze zdravovědy:
Ke vnitřním zraněním běžně dochází již při rychlosti nárazu:
40 km/h
Při masáži srdce se má hrudní kost stlačovat do hloubky:
Dvojnásobek šířky palce zachraňovaného; čili u dospělého cca 4 – 5 cm .
Frekvence srdeční masáže u dospělého:
100 stlačení za minutu
Umělé dýchání:
- Jako při úplně normálním dýchání; běžný objem a frekvence jako při vlastním dýchání; bez extremních nádechů/vdechů
- Krátké normální vdechy
- (ne jen vzduch z úst; vdechovat vzduch z plic)
KPR (resuscitace; srdeční masáž + umělé dýchání):
- Poměr 30 stlačení srdce : 2 vdechy
- Ukončuje se vyčerpáním zachránců nebo obnovením dýchání nebo převzetím péče odborníky; ne dříve
Hovor s tísňovou linkou:
- Ukončuje vždy operátor tísňové linky
- Poskytuje i rady, jak postupovat při záchraně; v reálném čase provede zachránce záchranou
Při více zraněních se jako první řeší:
- stříkající krvácení; masivní krvácení
A nad rámec testů dodám, na co upozorňují všichni školitelé všech zdravotnických kurzů:
- Když je více zraněných, tak největší prioritu má ten, kdo je na tom tak špatně, že ani není schopen křičet a poutat na sebe pozornost.
Schopnost řízení je ovlivněna i banálním onemocněním (bolí zuby, bolí hlava, zvýšená teplota).
I lehké onemocnění může zhoršit pozornost řidiče.
Při hlubokém bezvědomí a zástavě dechu se mozek nevratně ničí do:
5 minut
(Připomínám, že je to jen můj výběr pro rychlé připomenutí toho hlavního; učte se z úplných oficiálních zdrojů.)
---------
Sepsáno na přelomu ledna a února 2024;
pro rychlé připomenutí části z toho, co se uchazeč o profesák už naučil z oficiálních zdrojů;
nenesu odpovědnost za změny, odlišnosti, nepřesnosti, zjednodušení;
počítejte s tím, že mezi napsáním a čtením tohoto textu mohlo v předpisech dojít ke změnám;
seznamte se v testech, zákoně, příp. školicím středisku (akreditované autoškole) s aktuálním stavem předpisů.
---------
Obrázek u článku:
Snímek části obrazovky z oficiálního testu na webu MDČR.
(https://etesty2.mdcr.cz/Home/Tests/zpz)
Související odkazy
- https://etesty2.mdcr.cz/Home/Tests/zpz
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32006R0561&qid=1706686795377
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
Líbil se Vám článek?
Zpětná vazba – hlasování
Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy
(ve vývoji)#transport #emergency-services-civil-protection