Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 168
Naposledy upraveno 02. 06. 2024 11:53
Silničáři a zimní údržba silnic
Zhruba před rokem jsem na FB a na blogu chválil Českou poštu, na kterou je všeobecně plošně společensky cool soustavně nadávat.
Je na čase se k prakticky témuž tématu vrátit a doplnit jeho druhou polovinu:
Silničáři. Zimní úržba silnic. Vyhrnování sněhu ze silnic a jejich posyp.
Opět půjdu proti proudu, když se zastanu nejen České pošty, ale i silničářů a jejich zimní péče o vozovky.
Podle mě silnice v zimě vyhrnují a posýpají dobře, dostatečně a včas (průběžně).
Mám auto s pohonem pouze předních kol, bez uzávěrky diferenciálu, bez jakékoliv podvozkové elektroniky (nemám ani ABS), se třináctipalcovými koly (tedy spíše malými, což usnadňuje zahrabání se ve sněhu);
jezdím spíše po silnicích nižších tříd, často i pozdě v noci, tedy obecně tam a tehdy, kdy a kde je nižší provoz a tedy i nižší priorita údržby;
a v kontextu České republiky jsem spíše na severu, ve spíše vyšší nadmořské výšce, a na venkově (v oblasti s nižší hustotou zalidnění).
Takže když říkám, že podle mé zkušenosti silničáři udržují silnice dobře, tak by to asi mohlo být relevantní,
protože vše naznačuje, že většina ostatních uživatelů českých silnic pravděpodobně má ty jimi užívané komunikace plošně statisticky asi spíše sjízdnější a jízdu po nich v tomto konkrétním ohledu snadnější.
Vždycky, když někdo naříká, že silničáře dle jeho názoru zima zaskočila, tak mám chuť ho odkázat do pneuservisu a do autoškoly, ať svůj problém řeší tam*.
Ale pak si uvědomím, že to asi obvykle není otázka pneumatik, a do důsledku vzato možná ani otázka technické schopnosti kroutit volantem, řadit a šlapat na pedály,
že jde asi obvykle o absenci pokory.
Odjakživa mám alergii na populistický laciný pamflet, jeho autorem a částí fanoušků považovaný za vrcholné dílo daného autora, ačkoliv o desítky let dříve napsal mnohem hodnotnější kousky,
jemuž tady nechci dělat reklamu, a tak jen naznačím, že autor v té písni zmiňuje zamrzání optických jednotek v kolejových vozidlech a tvrdí, že silničáři jsou každý rok překvapení velice, že jim sníh zasypal silnice.
Já zase tvrdím, že v té písni chybí pokora, když řeší, že posypové auto nejede těsně před autem autora**.
Když je zima, tak je zima, a nemůžeme čekat, že budou letní podmínky.
Silničáři průběžně udržují silnice sjízdné, a dělají to dobře.
Není reálně možné, aby byly všechny silnice vyhřívané ani aby těsně před každým neposypovým autem jel jeden sypač. To prostě nejde. Když sněží, tak sněží.
Těch 90 km/h je nejvyšší povolená rychlost za ideálních podmínek.
Není to nejnižší povolená rychlost – ty před revolucí bývaly u vojenských letišť a podobných strategických objektů, aby se zkomplikovalo jejich focení, a dnes je nejnižší povolená rychlost na sdíleném silničně-železničním mostu Duha v Bechyni, aby nedošlo ke střetu silničního vozidla s vlakem.
Jinak nejnižší povolená rychlost v Česku neexistuje ani na dálnici, ač si mnozí myslejí opak (těch 80 km/h je nejnižší rychlost, jíž musí být schopno vozidlo jet s ohledem na svůj aktuální stav a náklad; nikoliv rychlost, kterou musí řidič udržovat stůj co stůj; když budou nepříznivé meteorologické podmínky, tak se nemusíte povinně zabít).
Je potřeba si uvědomit, že drtivá většina silnic je venku, nemůžou být všechny v halách nebo tunelech.
Počasí je různé, fyzika je jenom jedna, a pak už je to na lidském úsudku, aby se podle toho řidič nějak racionálně zachoval. A to je ten problém silnic. Ne nedostatečná údržba.
Prostě když sněží, tak asi holt nemůžu letět tak, jako by se nechumelilo.
On ten idiom či frazém "jako by se nechumelilo" vznikl z toho, že je normální se počasí přizpůsobovat.
Třeba i tím přizpůsobením svého chování povětrnostním podmínkám a situaci v provozu, jak říká hned čtvrtý paragraf zákona 361/2000 Sb.
* (Plně soucítím s těmi, kdo potřebují dnes už neobvyklé rozměry pneumatik, které už se obtížně shánějí, něco o tom vím; ale to jen tak na okraj; to s tímto tématem příliš nesouvisí.)
** (Ne, neprosazuji tady jazykové vítězství Pyrrhy ve věci slovosledu při užívání přívlastků; jde o citaci rýmu.)
Související odkazy
- https://www.adamek.cz/blog/?blogpost=5#blog-post-main (09. 12. 2021)
- https://www.adamek.cz/blog/?blogpost=77#blog-post-main (25. 03. 2022)
Líbil se Vám článek?
Zpětná vazba – hlasování
Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.
Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.
Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.
Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl.
Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.
Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.
Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy
(ve vývoji)#historical-technology #transport
#languages #czech-language
#society-thoughts