Zkratka na hlavní stranu: Alt + Shift + horní 2(ě)
Linkedin FB e-mail Google Plus Twitter

Hledat na tomto webu

 
 

Osobní blog
Soukromý, neprofesní mikroblog.
Článek č. 41

 


Nový indický starý Mercedes?

Nový indický starý Mercedes?

Nemůžu si pomoct, ale v této v Indii provozované sanitce pro mne neznámé značky vidím jako základ legendárního Mercedesa T1 vyráběného v letech 1977 – 1995.

(Snímek je sejmutý z videa:
Česká televize, Události, 7. 1. 2022, 14. reportáž (počítaje Headlines) – Útěk z karantény (cca 10. sekunda reportáže)
Severní Indie, Amricar
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/222411000100107/
)

Že by Mercedes prodal vysloužilou technologii do Indie nebo někam do okolí?

Mj. se někde v Asii vyskytují zjevně zánovní auta, z nichž jako základ vykukuje některá starší generace Fordu Transit; tuším že ta z let 1986 – 1992/1994.
S podobnými inovacemi v rozích, jako to je u tohoto asi původně Mercedesu.


Napadá mě, že vlastně u mnoha dřívějších evropských licenčních variací na různá auta, k nimž docházelo před desítkami let, nevím jistě,
jestli to je soudobá licence, kdy původní výrobce někomu poskytl jen dokumentaci, know-how, licenci a homologaci,
anebo jestli to bylo spojeno i s odprodejem výrobní technologie po ukončení výroby původním výrobcem.



Když to vezmu zhruba chronologicky:

Vím, že první Moskvič 400 vycházel z Opelu Kadett, snad asi vč. převozu výrobní linky (?), na základě toho, že Němci prohráli válku. Rusové autu přidali zadní dveře.

Nejsem si moc jistý, jaké byly vzájemné časové a další vztahy mezi Fiatem 125, Žigulem a Polským Fiatem 125.

Nemám moc jasno v tom, jaký byl přesně vztah mezi GAZem 69 a prvním Arem.

Podobně francouzský Renault 12 -> rumunská Dacia;
německý MAN -> rumunský Roman;
francouzský Renault Saviem -> československá Avia;
francouzský Citroen – > rumunský Oltcit;
něměcký Opel Kadett E -> jihokorejské Daewoo Racer (to se později zakulatilo na model Nexia).

Tak tady všude si z hlavy na první dobrou nejsem jistý,
jestli licenční výroba začala až po konci výroby u původního výrobce, a zda šlo i o odprodej vyřazené výrobní technologie;
anebo zda licenční výroba začala už během výroby u původního výrobce, a ten si tak svoji technologii nechal, protože ji ještě používal.

Jasně, hodně z toho se dá dohledat už jen podle toho, ve kterých letech se jednotlivé modely aut vyráběly;
ale mě hlavně zaujal ten fakt, že vlastně z hlavy jistě nevím, která licenční výroba začala až později, a která byla soudobá.



Celkem jasno mám v tom, že VW Transporter 2. generace (ten nejkulatější ze všech) se v Brazílii vyráběl až po ukončení výroby v Německu; a to dost dlouho, dokonce ho pak i vybavili airbagem (a poslední nové kusy se do EU podařilo dostat (přihlásit) přes Velkou Británii, která k nim byla tolerantnější než jiné evropské státy).


Naopak polská licenční výroba libchavských autobusů SOR byla soudobá;
stejně tak o desítky let dříve Jelcz, kterému Poláci říkali Okurka ("Ogórek"), se v Polsku vyráběl současně s československým Š 706 RT(O);
a současně probíhala i výroba polských Ursusů a brněnských Zetorů.



Trojčata a dvojčata á la
Ford Galaxy / VW Sharan / Seat Alhambra,
Fiat Ducato / Citrojen C25 až Jumper / Peugeot J5 až Boxer,
Citroen Berlingo / Peugeot Partner
a podobná asi nemá smysl řešit, tam je soudobá výroba jasná.

I když – někdy je zajímavé se podívat, jaký je podíl jednotlivých partnerů na vývoji toho či onoho modelu.
Takový Ford Galaxy 1. generace má neergonomické přepínání dálkových světel, jaké tou dobou měl VW nebo Fiat, nikoliv ještě Ford; další Fordy se tím infikovaly až později.

A třeba Škoda Felicia Pick-Up byla na západních trzích prodávána s jinou maskou a jiným logem na volantu jako VW Caddy Pick-up,
přestože jí československý Favorit (resp. jeho italský design) vykukoval snad z každé části karoserie.

Zatímco takový soudobý VW Caddy (ne pick-up) z 90. let, ten první s asymetrickými křídlovými zadními dveřmi, byl ve skutečnosti Seat Inca, čili dodávka na bázi Seatu Ibiza.
Ale VW ho prodával i jako VW Caddy, ač to byl ve skutečnosti Seat.

Teď, začátkem 20. let 21. stol., dochází ke změnám na poli dodávek zahájením spolupráce VW a Fordu. Např. tak fakticky asi přestane existovat Ford Connect, protože se pod tím jménem asi bude prodávat VW Caddy.

Ale to jsem trochu odbočil k tomu, co vesměs víme, a k zjevně soudobým spolupracím.



Když se vrátím k původnímu tématu, tedy k částečné inovaci starého modelu už pod taktovkou jiného výrobce,
když dojde asi i k odprodeji výrobní technologie,
tak od tohoto modelu spolupráce je potřeba odlišit ještě úplně jinou situaci:


GAZ Gazelle cca od 90. let až po generaci Business včetně z boku vypadá, jako by z oka vypadla Fordu Transit 1986 – 1992.
Přitom jde ale o celkově jiné auto, jen je tam vidět ta inspirace ve vizuálním designu (nebo nějakou nepravděpodobnou náhodou designér nakreslil na pohled stejné auto).
Tak to není ten případ.


Ale u různých zhruba dnešních dodávek středního a dálného východu, které neumím pojmenovat, mi přijde, že z nich ty evropské youngtimery fakt koukají.
Ale ve kterých případech šlo o prodej staré výrobní technologie, a ve kterých ne, to netuším.


Nicméně, pokud je vidět, že z dominantní části auta vykukují rysy starého modelu, a v rozích je naroubováno něco nového, často vizuálně nesourodého,
podobně jako když se ne úplně hezky inovovaly vozy Š 1203 nebo Citroen 2 CV (nebo jakékoliv jiné auto, u něhož se faceliftem zasáhne do původního vyváženého konceptu, vč. Felicie v r. 1998),
tak to naznačuje, že se pravděpodobně využívá starý existující základ.
Protože kdyby šlo o kopírování s rozjížděním výroby úplně od nuly, tak by některé inovace mohly být rozsáhlejší.

 

Obrázek tohoto článku
Obrázek tohoto článku
Obrázek tohoto článku
Obrázek tohoto článku

Související odkazy

  


Líbil se Vám článek?


Zpětná vazba – hlasování

Hlasy se na serveru připočítají k počitadlům pro tento článek, např. kolikrát tento článek někoho pobavil a kolikrát tento článek někomu pomohl.

Neukládají se jednotlivá hlasování (vzájemná kombinace hlasů, datum, čas, ani jiné údaje).
Proto nemá smysl odesílat prázdný hlas, nemělo by se co k čemu přičíst.

 

Ve Vašem prohlížeči nebude uložena žádná informace (cookies) o tom, že už jste hlasovali.
- Ve Vašem prohlížeči tedy nebude vidět, jak jste hlasovali.
- Kdykoliv budete moci hlasovat znovu, pokud Vám článek opakovaně pomůže (pobaví Vás, potěší, …).
- Pokud Vás právě u jednoho počítače sedí více, mohou postupně hlasovat další lidé.

Počítám člověkohlasy, nikoliv lidi.
Tedy kolikrát článek někomu pomohl,
nikoliv kolika lidem pomohl
.

Třikrát potěšeného jednoho čtenáře počítám stejně jako tři různé jednou potěšené čtenáře.

Každý má do budoucna neomezený počet hlasů.
Když zapomenete, že jste pro tento článek už hlasovali, nevadí – když Vám někdy v budoucnu bude např. užitečný znovu, tak mu znovu pošlete hlas, že Vám byl užitečný.

Můžete si zvolit 1 až N možností

Štítky, labels, kategorie, témata, tagy, hashtagy

(ve vývoji)
 
#historical-technology   #transport   #emergency-services-civil-protection  
 

Skok nahoru na: Navigační menu
(klávesová zkratka Alt + Shift + horní „5”)

Zaujala Vás tato stránka?

  • Přidat do záložek (Ctrl+D)
  • Sdílet odkaz (vysílačka)Skok nahoru na:
  • Vytisknout (Ctrl+P)
  • Citovat podle ČSN ISO 690

    Tuto stránku

    ADÁMEK, Martin. Osobní blog: Soukromý, neprofesní mikroblog. . Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz/blog

    Celý web

    ADÁMEK, Martin. Martin Adámek [online]. Náchod / Meziměstí [cit. 2024-11-21]. Dostupné z: https://www.adamek.cz

 

 
 

Národní kulturní dědictví

WebArchiv – Stránky archivovány Národní knihovnou ČR Tyto stránky jsou pravidelně archivovány Národní knihovnou ČR pro svou kulturní, vzdělávací, vědeckou, výzkumnou nebo jinou informační hodnotu za účelem dokumentace autentického vzorku českého webu. Jsou součástí kolekce českých webových stránek, které NK ČR hodlá dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat pro budoucí generace. Jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.  

 

 
 

Pro rozptýlení

Teorie je, když všechno víme, ale nefunguje to.
Praxe je, když to funguje, ale nevíme proč.
Programování spojuje teorii s praxí – nefunguje to a nevíme proč.

 

Pro zamyšlení

Napsat slovo vědomě chybně a dát ho do uvozovek, aniž by šlo o citaci,
je stejné jako zaparkovat auto v zákazu zastavení a ještě k tomu zapnout všechny blinkry.
Pachatel usiluje o to, aby bylo vidět, že si je svého přestupku vědom.

[Vlastní konstatování autora tohoto webu, 2014.]