www.adamek.cz -> Jízdní kolo -> Na kole okolo republiky 2008 - příjezd

Martin Adámek

Na jízdním kole okolo republiky 2008 – popříjezdová tisková zpráva a podrobné informace o cestě



Odesláno: 8. října 2008 

Dobrý den,
 
v pátek 19.9.2008 v podvečer jsem příjezdem zpět do Náchoda dokončil cestu na jízdním kole okolo republiky.
 
**************
Zpráva se Vám právě teď a tady zobrazuje bez formátování, tedy značně nepřehledně. Pro pohodlnější čtení si ji raději otevřte ve webovém prohlížeči:
(Kopie této zprávy je k dispozici na adrese www.adamek.cz/kolo/okolocr/prijezd.htm )
**************
 
 
Cíl/smysl cesty
 
Cílem nebylo slepě jet za nosem a ujet co nejvíce km (to bych mohl jezdit okolo domu a netahat s sebou brašny),
cílem bylo něco vidět, něco se dozvědět a něco poznat – což je ostatně smyslem každého cestování.
A tento cíl se letos docela podařilo splnit...
 
 
Navštívená zajímavá místa
 
Z naplánovaných míst jsem navštívil drtivou většinu, některá místa nedopadla kvůli provozní době, protože jsem okolo projížděl, když bylo zavřeno a bylo příliš dlouho do otevření.
Časté byly návštěvy technických i obecných muzeí, vztahujících se většinou k dané oblasti – výroba nákladních automobilů, balení čaje, výroba letadel, Chodové na Domažlicku, rodný dům Mistra Jana Husa, apod.
Několikrát šlo o předem sjednané exkurze (Národní dopravní informační centrum; výroba českých sportovních automobilů; příprava muzea před jeho otevřením) a navštívil jsem i některé běžné turistické zajímavosti.
 
Kompletní seznam navštívených zajímavých míst
(chronologicky dle návštěvy, tj. dle polohy po směru hodinových ručiček)
 
Šumperk – místo našeho cykloturistického tábora v r. 2004 (zvenku)
Razová – místo našeho cykloturistického tábora v r. 2002 (zvenku)
Opava – rodný dům Petra Bezruče (zvenku) a hrob Petra Bezruče
Ostrava – Národní dopravní informační centrum ŘSD – podrobná (3 hod.) exkurze týden před slavnostním otevřením (jedním z mnoha výstupů NDIC je http://www.dopravniinfo.cz/ )
Kopřivnice – muzeum Tatra – velmi rychlé (2 hod.) proběhnutí, už jsem tam byl před 5 lety, ale chtěl jsem se při cestě zase podívat na T815 GTC "Kolem světa" (info např. na http://gtc.zpc.cz/ )
Vsetín – zběžné zhlédnutí oslav 700 let města
 
Zlín – Obuvnické muzeum (bohužel bez možnosti focení, ale zajímavé – kromě několika strojů mě zaujaly hlavně pracovní a sportovní boty)
Zlín – Správní budova č.21 "Baťův mrakodrap" + vyhlídková terasa + kancelář ve výtahu (ve výtahu mě zaujala mapa světa, znázorňující hustotu zalidnění, splavnost řek a dostupnost surovin)
Zlín – Bydlení v baťovském Zlíně – muzeum v dobově zařízeném baťovském domku
Zlín – zvenku jsem okoukl obchodní dům, hotel Moskva, Univerzitu T.Bati a Baťovu vilu
 
Kunovice – Letecké muzeum (Slovácký aeroklub) – zajímavé zejména díky možnosti vstupu do některých dopravních letadel 
 - zaujaly mě některé velikostní nepoměry: např. Iljušin IL-14T z r. 1950 je zvenku vysoký 7,90 m, ale uvnitř je pro mých 1,85 m výšky dost těsný (a podobně působí i poměr velikosti stíhačky a jejího kokpitu)
 
za Kunovicemi – naučná včelí stezka (nástěnky s informacemi o včelím životě, jejich komunikaci, nejnovějších poznatcích, apod.)
za Kunovicemi – Baťův kanál – druhý přejezd, zběžná prohlídka, rychlé nasátí základních informací – připravován od r. 1927, vlivem politicko-historických okolností nedokončen, dnes slouží alespoň osobní dopravě
před Hodonínem – krátká projížďka na šlapací železniční drezíně (příjemně hladká jízda, to by se to jelo okolo republiky, kdyby se dalo jet po kolejích s obytnou šlapací drezínou...)
Hodonín – návštěva místa, kde se narodil a vyrůstal T.G.Masaryk (teď je tam místo jeho chalupy novější budova a v ní škola)
Lednice – zběžně zámecký park
Mikulov – velmi fotogenické náměstí
Znojmo – zvenku rotunda sv. Kateřiny (už potřetí...)
Jemnice – výstava čaje a jeho balení (podrobná prohlídka)
Třeboň – centrum a nádvoří zámku
Holkov (za Českými Budějovicemi) – zbytek kolejí a mostek koněspřežné železniční dráhy Linec-Č.Budějovice (první v Evropě – r.1828), zvenku přepřahací stanice (dnes komerčně užívána) a kočárovna (právě probíhá rekonstrukce)
Český Krumlov – městská památková rezervace, všechna nádvoří zámku, zámecký park s přírodním divadlem s otáčivým hledištěm, pohled shora na některé loni sjeté jezy na Vltavě
Husinec (u Prachatic) – památník Mistra Jana Husa v jeho rodném domě, kompletní návštěva muzea včetně jeho světničky
 
Stachy – Pošumavské hasičské muzeum (místní SDH) – celkem podrobná (>1 hod.) prohlídka
 - zajímavý mj. hasící granát (2 skleněné baňky s různými tekutinami se hodily do středu ohně, tam se po rozbití baněk tekutiny smíchaly a vytvořily hasící pěnu);
 - zajímavé bylo i staré vodní dělo, už tehdy umožňující bourání zdí vysokým tlakem vody;
 - na přelomu 19. a 20.stol. ze zákona museli všichni lidé běžet hasičům na pomoc a sedláci museli poskytnout koně k tažení stříkačky.
 
Újezd u Domažlic – Kozinův statek – budova není původní (lehla popelem s téměř celou vsí – "až na pět čísel"), ale na původním místě je dnes muzeum – Alois Jirásek skutečnou historii dost bulvárně překroutil, aby byl jeho román zajímavější:
 - Kozina ve skutečnosti patrně nikdy neřekl tu známou větu s "do roka a do dne";
 - Lomikar zemřel na mrtvici "nudně" [uvedeno přímo v muzeu] ráno při vyřizování korespondence, ne efektně o půlnoci při slavnostní hostině uprostřed věty;
 - označení "Psohlavci" pro Chody původně bylo nadávka, přesto ho Jirásek použil jako název Chody oslavujícího románu.
A zaujala mě Kozinova charakteristika: www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/8-plzensky/0485-kozinovo-statek-kozina-charka.jpg
 
Mariánské Lázně – plochodrážní závody automobilů a bugin (cca. 5 min. sledování)
Mariánské Lázně – návštěva kolonády a ochutnávka pramenů "Karolinin", "Rudolfův" a "Křížový"
Karlovy Vary – kolonáda
Kyselka – vypátral jsem veřejně přístupný prameník matonky (je to podobné jako s Idou v Bělovsi, jen trošku dál od řeky ... a pár set metrů od pramene je funkční stáčírna ... ale budovy lázní jsou na tom co do stavu dost podobně jako v Bělovsi, ne-li hůře)
 
Most – Válečné muzeum Sudety – exkluzivní návštěva 8 dní před otevřením, pro veřejnost je otevřené od 24.9. (www.jmsieber.cz/muzeum )
 - muzeum jsem viděl jen v přípravné fázi (částečně rozmístěné některé exponáty + vlastní kryt CO, ve kterém se muzeum nachází), před otevřením muzea toho pak ještě do něj bylo mnoho doplněno, byly instalovány expozice a hodně se toho v muzeu změnilo
Most – prohlídka okolí s výkladem, mj. území bývalého Mostu (kostel se stěhoval rychlostí max. 3 cm/min)
Litvínov – Koldům (Kolektivní dům) – jen vnější prohlídka více než padesátiletého jedenáctipatrového dvojdomu s celkem 354 byty a službami pod jednou střechou (info na http://pruvodce.turistik.cz/koldum.htm)
Duchcov – zvenku zámek
 
Smržovka – Kaipan – exkurze v malosériové výrobě českých sportovních automobilů, koncepčně blízkých myšlence Lotusu 7
Zjednodušeně řečeno výroba probíhá takto:
 - svaření nového prostorového rámu z jednotlivých jeklů (velmi podobně jako při výrobě českých autobusů, jenom je to celé menší)
 - transplantace použitých agregátů z běžně dostupných osobních vozů (určených typů) za použití nových redukcí (např. příruba mezi motor a převodovku dvou různých značek)
 - nasazení nové laminátové jednodílné karoserie bez střechy a dveří
 - vyřízení dokumentů na úřadu – buď přestavba starého vozu (výměna karoserie) při zachování původního TP a RZ, nebo registrace nového vozu s vystavením nového TP a přidělením RZ – postup závisí na konkrétním typu vozu
 - část výrobního postupu může budoucí majitel přenést na sebe
(info o vozech je na www.kaipan.cz)
 
 
Seznam je poměrně dlouhý, a to jsem pár dost zajímavých míst (muzea, firmy) bohužel musel velmi nerad minout, protože ta návštěva prostě nevycházela – nemohl jsem čekat na otevření, když jsem měl dodržet časový plán. Berte to třeba jako inspiraci k výletu a třeba také jako část důkazu, že pojmy "zahraniční cesta" a "zajímavá cesta" vůbec nemusí korelovat. Prostě že i za humny je toho spousta k vidění, když člověk otevře oči a když zastavuje častěji, než ho k tomu nutí kapacita palivové nádrže.
 
 
Mapka – trasa cesty
 
Mapka trasy - náhled
Podrobná mapa trasy: http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/mapa.jpg (878 KiB)
Zjednodušená mapka, vhodná ke zmenšení a tisku: http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/mapa-800.jpg (119 KiB)
 
 
Statistika – kilometry, apod.
 
Cesta probíhala od 1.9. dopoledne do 19.9. podvečer.
Navštívil jsem centra všech plánovaných 35 okresních měst pohraničních okresů – ta ale spíš jen určila přibližnou trasu, hlavní byly ty ostatní cíle na trase, ve kterých jsem viděl spoustu zajímavých věcí.
 
Za cestu jsem najel cca. 1695 km.
 
Čtrnáctý den cesty jsem najel dvacátý pátý tisíc km na stávajícím kole (zatím drží, i když některé části už samozřejmě nejsou původní – např. zadní ráfek je už třetí, i když teprve krátce), což mi po přičtení kilometrů najetých na předchozích kolech dává celkových zhruba 50 tisíc km najetých za život na jízdních kolech.
Spousta lidí má samozřejmě najeto více, ale to chce čas – já jezdím jen účelově (abych něco zařídil, něco nebo sebe někam dopravil) nebo turisticky (abych se někam podíval); až na zanedbatelné výjimky nejezdím na projížďky či tréninky. A celkové km jsou samozřejmě závislé i na věku, resp. na odježděných letech.
 
Denjsem při letošní cestě najel obvykle okolo 90 km (letos jsem téměř nenatáčel videa; a fotky jsem zveřejnil až z domu tím jsem ušetřil čas a tak průměr od minule zvýšil).
Nejméně jsem při letošní cestě za den ujel 39,1 km a nejvíce 125,8 km – oba extrémy souvisely s nabídkou noclehu v suchu a teple. K najetí těch 126 km navíc přispělo i to, že mi vlivem deště a zimy chvílemi nefungoval foťák, takže jsem asi tři hodiny skoro nefotil – což bylo na časovém plánu dost znát.
 
Dohromady s předchozími čtyřmi cestami od r. 2004 mám na těžko najeto cca. 15'570 km.
Počet navštívených států jsem letos nezvýšil :) Takže zůstává na hodnotě 22.
Celkově jsem takto procestoval 158+19=177 dní.
 
Čistě pro úplnost – nejvyšší okamžitá rychlost během cesty byla 66 km/h (v jižních Čechách), nicméně to není zajímavý ani důležitý údaj, cílem cestování není se někde rozsekat, takže jezdím na přežití a to číslo jsem ve statistice doplňkově vyhledal až v říjnu při dokončování zprávy. Navíc za daných okolností maximálka ani nezáleží na výkonu jezdce, protože na svém kole přestávám stíhat šlapat při rychlosti někde nad 55 km/h, pak už je to jen na gravitaci. Podle výpočtu rychlost 50 km/h na mém kole znamená kadenci šlapání 89 otáček za minutu, takže při cca. 56 km/h se dostávám na kadenci 100 rpm, která je pro mnohé sportovněji laděné cyklisty úplně běžná, pro mě asi přibližně maximální (možná se na vyšší kadenci dostanu při nižších rychlostech na lehčí převody, ale to se mi bez snímače kadence nechce zjišťovat...).
 
 
Způsob cestování a statistika noclehů
 
Cestuji na těžko (s brašnami), nezávisle (bez doprovodu); od r. 2005 sám. Všech pět dosavadních cest zatím bylo na kole z domu až domů (bez využití vlaku či kamion-stopu).
Hmotnost kola s brašnami letos byla 51 kg, se mnou dohromady pak 135 kg, +- dle stavu jídla v brašnách a vody v lahvích (okolo patnáctého dne cesty se vyprazdňovaly nejen přední brašny, jak jsem je s blížícím se koncem cesty vyjídal, ale i zadní brašny, jak jsem jejich obsah (oblečení) postupně po vrstvách přesunoval na sebe).
 
S sebou jsem si vezl vše pro přespávání v přírodě (spacák, karimatku, stan, vařič, ...), nejčastěji jsem spal na polích, lukách, či v lese.
 
Pár základních fotek (kolo, apod.)
 
Na budějovickém náměstí
 
Příjezd do mostu - foto J.M.Sieber
 
Příjezd do Náchoda
 
Obsah následujících snímků ještě před jejich stažením přibližně vytušíte podle názvu souboru (konec adresy):
 
 
Noční jízda
 
Vzhledem k termínu cesty, poněkud vzdálenému od letního slunovratu, jsem si docela dost užil noční jízdy.
Ale díky pečlivému vyběru výbavy a jejím dalším úpravám jsem v noci vidět docela dobře.
Výbava pro noční jízdu - zezadu - náhled (na snímku je "dešťová" verze oblečení)
 
 
 
Noclehy letos vyšly celkem pěkně:
Stan jsem stavěl jen 3x; i přes chladnější a vlhčí počasí se podařilo krásných 13 nocí přespat pod širákem; a dvakrát jsem přespal v teple pod střechou (v Mostě a za Českou Lípou, tj. poslední týden, kdy se to, vzhledem k počasí, fakt hodilo).
Tedy přehledně:
pod širákem 13x
ve stanu 3x
v domě 2x
 
Pokud jde o prostředí, bylo to letos s noclehy takto:
pole/louka 7x
les 5x
kemp 1x
jinde 5x
 
Počasí bylo poslední týden poněkud slabší. Např. v Karlových Varech jsem v 15 hodin zažil 8°C za současného deště, což pro dlouhodobou jízdu na kole, za standardního režimu "cca. 23 hodin denně venku", není nic moc. Spacák jsem sice letos měl konečně nový a dost dobrý, leč opět letní (kvůli omezené kapacitě brašen), takže jsem ho při hlášených přízemních mrazících plně využil, aniž bych měl pocit, že je zbytečně předimenzován :) Ale narozdíl od loňska mi chlad neznemožňoval spánek (ani mezi čtvrtou a pátou hodinou ranní), a při vhodném oblečení jsem se příjemně vyspal, s max. jedním, výjimečně dvěma, ale obvykle žádným probuzením (za noc) z důvodu chladu.
 
 
Pár fotek z noclehů
 
Pod širákem na louce (pod širákem na louce)
 
Při spaní pod širákem a patřičném chování se člověk dostane docela blízko přírodě
 
 
Různé drobnosti a postřehy
 
Trasa  pohraniční kopce
Kopce jsem velmi silně pocítil v Jeseníkách a na Šumavě; oproti tomu Beskydy, Jizerské hory a Krkonoše jsem projel mírnějšími kopci na jejich okraji, a Krušné hory jsem téměř minul.
 
Defekty – opravy
S radostí hlásím "nula"! Samozřejmě nepočítám občasné namazání řetězu a pedálů, hlavně po dešti, a asi jedno utažení mechanismu pedálu a jednu výměnu baterií v blikačce. To je běžná údržba. Ale vysloveně k závadě a zásadní opravě nedošlo. Ono je to také tím, že jsem kolo nachystal jako na dlouhou cestu, ale jel jsem málo dní a tudíž málo kilometrů, takže se nestihlo opotřebit.
Nenastalo ani jedno píchnutí, přestože několikrát jsem z nepozornosti přejel přes pár střípků, které na kraj silnice rozmístil nějaký alkoholik (zbytky lahví) nebo nepozorný řidič (zbytky autoskel). Ono 1700 km nic není, nové pláště komfortně vydrží více než dvojnásobek, méně pohodlně (s defekty) i trojnásobek.
 
Jazyky
Při návratu z předchozích cest jsem hlásil, jaké se kde hodí jazyky. Letos jsem sice jel jen po republice, ale při setkání se zahraničními turisty několikrát ke slovu (doslova) přišla angličtina; nikoho asi nepřekvapí, že Karlovy Vary umožní oprášit ruštinu (např. když chcete od náhodného kolemjdoucího pořídit fotku); a v centru Českého Krumlova, kde to vypadá jak ve středu Prahy, jste neustále obklopeni davy turistů s anglicky či rusky mluvícími průvodci, takže stačí otevřít uši, a můžete zachytit nějaké informace.
Z českých nářečí mě zaujalo jihozápadočeské, protože s tím jsem se doposud moc neměl jak setkat. K mapce nářečí z osu.cz bych na základě pozorování měl jednu drobnou výhradu, ale vzhledem k nevelkému pozorovanému statistickému vzorku si ji nechám pro sebe. Jinak mnoho pravidel v ní uvedených doposud funguje :)
 
Matematicko-statisticko-psychologicko-pejskařský pohled
Zatímco loni se na mě při mém návratu z padesátidenní cesty vlastní pes tvářil, jako by mě skoro neznal a můj návrat ho příliš nezaujal (ale stačilo pár procházek po lese na volno, a rozvzpomněl se...), tak letos po těch 19 dnech mě uvítal možná dokonce i s větší radostí, než když se vrátím po půldni ze školy. Takže funkce radosti psa z návratu psovoda, závislé na délce nepřítomnosti, je patrně klesající až po cca. 20-49 dnech, zatímco z počátku je ta funkce rostoucí, jak by to ostatně člověk asi normálně čekal. Byť ze dvou pozorování jednoho psa se samozřejmě nedá mnoho usuzovat, navíc pes si na psovodovy nepřítomnosti s jejich opakováním trochu zvyká, a navíc jsem letos už předem počítal s tím, že pes si ode mě za mé nepřítomnosti mohl odvyknout, což mohlo ovlivnit mé subjektivní hodnocení psovy radosti (předem jsem počítal s její malou hodnotou).
Každopádně fce radosti psa z návratu psovoda v závislosti na délce nepřítomnosti asi určitě bude z počátku rostoucí a pak od jistého bodu klesající, ale ze dvou pozorování by bylo velmi odvážné prohlásit, že ten bod se nachází někde mezi dvaceti a padesáti dny nepřítomnosti. Takže by to chtělo mnoho pozorování mnoha psů, aby se dalo něco usuzovat.
 
Dvě příjemná zjištění
- Před pár lety částečně sundané cedule na hranicích okresů jsou zpátky na svých místech (alespoň na mé trase). Tedy kromě vjezdu do okresu Semily (sice byla tma, ale reflexní značku bych nepřehlédl). A také jsem neviděl hranici UH/HO, ale tam jsem jel kousek po cyklostezce. A na cyklostezkách se z nějakého mně neznámého důvodu neznačí ani hranice měst, ani hranice krajů, ani hranice států, takže člověk při jízdě po stezce vůbec netuší kde je (to by se to volala sanitka k případné nehodě), a když je stezkou vyplivnut v nějaké obci, tak naprosto netuší v jaké (v r. 2004 nás takto jedna rakouská stezka z ničeho nic vyhodila v Itálii, aniž by o tom nějaká cedule informovala). Člověk nakonec ani neví, kdy musí dodržovat padesátku a kdy může jet rychleji, protože se nepozná hranice uzavřené obce :) 
A nevšímal jsem si hranice NA/RK. Ale všechny ostatní značky oznamující hranice okresů byly na svých místech, což je dobře.
- Na venkově se ještě někdy stane, že dítě pozdraví neznámého pocestného.
 
Dva méně příjemné zážitky – výjimky mezi muzei
- Do expozice cestovatelů Hanzelky a Zikmunda (ve Zlíně na zámku) jsem se bohužel nedostal, protože, ač mělo být otevřeno do 17:00, paní pokladní pozhasínala a pozamykala v 16:30 a se slovy "tož to ne" mě odmítla vpustit, ignorujíc můj argument, že mě z celého muzea zajímá jen H+Z, a že bych tedy zhlédnutí výstavy komfortně stihl. A spěchajíc domů a klábosit s dcerou, ještě lhala, že jí to je líto (kdyby jí to skutečně bylo líto, tak by mě půl hodiny před zavíračkou byla pustila – na tu malou část expozice, která mě zajímala). A pak ve své pracovní době bezostyšně mazala domů.
- V jemnickém muzeu s výstavou čaje se mi poprvé za celé roky stalo, že pokladní nesouhlasila s nabitím mých baterií (mobil a 4 tužkové) ze zásuvky v muzeu – prý jsem "pěkně vychytralý", když takhle šetřím, a chci nabíjet za jejich peníze. Jen těžko se mi vysvětlovalo, že nemám kde jinde ty baterie nabíjet, a že ty dvě moje nabíječky dohromady za půl hodiny odeberou elektřinu ani ne za celý halíř. A to jsem se vzhledem k výši vstupného ani nedožadoval studentské slevy (5Kč), takže bych mohl nabíjet akumulátory ještě stovky hodin, a muzeum by pořád bylo v plusu :) Jenže kde není vůle, není cesta, a mně pak v následujících desítkách hodin ta elektřina v akumulátorech docela chyběla. Hlavně, že muzeum (s několika uměle osvětlenými místnostmi) ušetřilo na elektřině půl halíře. Ale nakonec se paní uklidnila (byť dobití baterií nedopadlo), a hlavně je to první takový případ za těch 177 dní, co jsem na cestách strávil, takže i zde musím zdůraznit, že lidé jsou obvykle spíše vstřícní, a tento případ je opravdu výjimka. A navíc mi tato paní nakonec ochotně umožnila fotit exponáty, přestože u podobého typu pokladní se mi v r. 2005 v Děčíně stalo, že mi vstup s fotoaparátem zakázala se slovy "Kde jste to viděl, aby se v muzeu mohlo fotit?" – ale ani to naštěstí člověk neslýchá často, a v drtivé většině muzeí je možnost focení samozřejmostí (byť někdy za více než 100% příplatek ke vstupnému, což se často dá i pochopit).
 
Podobný typ pokladní, jako letos ve zlínské expozici H+Z a v Jemnici, a před třemi lety v Děčíně, jsem při cestách potkal snad jen loni v Maďarsku, kde mi paní ve skanzenu odmítla dát studentskou slevu, s odůvodněním, že cizincům se u nich studentská sleva nedává, přičemž se mi nepodařilo jí vysvětlit, že když má u vstupu informace o studentské ceně uvedeny i v angličtině, tak by asi ta studentská cena měla platit i pro cizince. Což mi lehce připomíná předloňskou cestu a ceny "dla inostraňce" v Rusku, ale tam je to dáno systémovým nařízením shora (které dokonce jedna hodná pokladní obešla, na základě mého argumentu, že když s ní mluvím rusky, tak nemám za co připlácet), ne svévolným přístupem pokladních určitého typu.
Ale až na těch pár slabších výjimek jsem se v ostatních mnoha desítkách muzeí setkal spíše s nadstandardně příjemným (nebo alespoň s normálním) přístupem, takže celková situace je spíš dobrá. Těch pár kolizních situací vzniklo čistě proto, že jsem těch muzeí navštívil hodně, takže se v těch mnoha případech prostě našlo pár slabších, které jsou ale procentuálně zanedbatelné.
 
Upovídané dopravní značení
Zjistil jsem, že máme fakt užvaněné dopravní značky (podobně jako třeba Němci či Rakušané). Na rozsévání velkých bílých cedulí s nakreslenou značkou A22-"Jiné nebezpečí" (vykřičník v trojúhelníku) a doplňkovým českým textem by snad měl být zbrojní pas – nebo by takové značky měl schvalovat nějaký Litevec (na Litvě mají u všeho jasné piktogramy – i mimo dopravu), který by ověřoval, zda byly ostatní možnosti vyčerpány. Jen cca. během posledního týdne cesty jsem zaznamenal například tyto texty, rozšiřující značku A22-"Jiné nebezpečí":
a) "Světelná signalizace" a "Souvislé nerovnosti"
Proč tam proboha odpovědná osoba nenechá nakreslit výstražné značky A10-"Světelné signály" (semafor v trojúhelníku) a A7a-"Nerovnost vozovky" (hrboly v trojúhelníku), aby cizinec alespoň tušil, o co jde? Od toho snad ty značky jsou, ne? Ať si tam klidně dají velkou tabuli a doplňkový text, když chtějí – ale ať se trochu zamyslí nad výběrem piktogramu a nerozsévají všude zbytečně nic neříkající vykřičníky!
b) "Výjezd ze stavby", "Výjezd z lomu"
Zde by stálo za úvahu, jestli by se nevyplatilo výjezd povýšit na křižovatku, a k textu "Výjezd z..." dát trojúhelníkovou značku P1-"Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací", aby cizinec aspoň tušil, o co přibližně jde.
c) "Zvýšený pohyb chodců"
Je celkem smutné, že u nás vůbec neexistuje značka "Pozor chodci" (existují jen "Děti", "Pozor, přechod pro chodce", "Zákaz vstupu chodců"). Ale i když u nás není panáček v trojúhelníku (bez přechodu) definován, tak by se na té tabuli mohl panáček objevit alespoň jako doplňkový piktogram v bílém obdélníku. Když je tam jen vykřičník (který je ale skoro na každém rohu, jak jsem zjistil), tak je ta značka cizincům na nic.
d) Provoz v obou směrech?
Ovšem první cenu vyhrává děčínský pokus o zabití všech cizinců (a proti nim právě jedoucích lidí). On je tam totiž ten vykřičník doplněn textem "Oprava mostu přes Labe provoz v obou směrech". A ono je to nakonec dost těžko srozumitelné i pro Čechy, protože přes ten román "Bylo jednou jedno Labe, a přes něj vedl starý most, který už bylo potřeba opravit" se málokdo dočte k tomu drobnému sdělení "Když pojedete ve svém levém pruhu, tak vás čeká čelní střet". Jak je vůbec možné, že si někdo dovolil k tak závažnému sdělení "Provoz v obou směrech" dát piktogram A22-"Jiné nebezpečí" (vykřičník v trojúhelníku), a ne A9-"Provoz v obou směrech" (šipky nahoru a dolů v trojúhelníku)? Je sice pravda, že o kus dál se značka A9 objevila, ale to pořád neomlouvá použití značky A22. Jaké jiné nebezpečí tam je? Snad ta práce na silnici? Tak mají použít značku A15-"Práce"(pracant s lopatou v trojúhelníku), a ne vykřičník. Pokud chybí zábradlí, tak existuje piktogram "nezpevněná krajnice". Ale rozumný důvod pro použití bezobsažného vykřičníku zde není. Stejně tak nedává smysl ten dlouhý román, nebezpečný i pro české řidiče – proč je na začátku mostu uvedeno "oprava mostu přes Labe", když by tam stačila značka A15-"Práce", a každému by bylo jasné, že na mostě, na který právě vjíždí, se pracuje?
Vizte http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/a-ustecky/1426-decin-pokus-o-zabiti-vsech-cizincu.jpg
 
Auta versus kolo
Když už jsem zabrousil k nepříjemným jevům v dopravě, tak zmíním ještě dva případy, kdy mě někteří automobilisté museli mermomocí předjet, přestože tomu vůbec neodpovídala situace:
- Kousek za Vrbnem p.Pradědem byla z důvodu práce na silnici a nesjízdnosti jednoho pruhu doprava řízena kyvadlově semaforem, a protože byl opravován i povrch toho sjízdného pruhu, byla rychlost omezena na 20 nebo 30 km/h. Povolenou rychlost jsem záměrně překračoval asi o 2 km/h, abych mohl s klidným svědomím najet doprostřed pruhu, a zabránit tak autům v předjíždění, protože nemám rád, když mi na vyfrézovaném nebo nastříkaném asfaltu létají od zadních kol předjíždějících aut do obličeje kamínky. Nicméně se ukázalo, že většině aut za mnou se vyplatilo překonat podélný hrbol, najet levými koly do uzavřeného pruhu, porušit povolenou rychlost, a nahodit mě kamínky jenom proto, aby auto bylo rychlejší než kolo (nebo možná pro úsporu několika sekund času – ale pro mě byly důsledky stejné).
- A hned o kousek dál, při sjezdu do Bruntálu, jsem v rychlosti okolo 55 km/h udržoval konstantní bezpečný odstup od náklaďáku a dalších stejně rychle jedoucích aut přede mnou, přičemž jsem pro bezpečný průjezd zatáčky využíval celý pruh (jel jsem stejně rychle jako ostatní a nebylo kam předjíždět), když tu náhle se uprostřed zatáčky vedle mě objevila Felicie, využívající část pruhu, do které jsem měl rozplánovanou stopu – naštěstí zatáčky jezdím opatrně, takže jsem měl rezervu, a zatáčku bylo kam utáhnout, ale ani tak jsem z pravého blatníku vedle mé levé přední brašny neměl v té pravotočivé zatáčce radost. A pod kopcem se objevil začátek obce, kde se těch 50 km/h dalo jet, a pak kruháč, takže jsem tu Felicii stejně ještě komfortně předjel – ale její řidič mě v té zatáčce prostě musel předjet, a nacpat se mi do mého bezpečného rozestupu. Ostatně podobné věci se dějí třeba i při sjezdu od Náchoda do Vrchovin, kde jedu 45 km/h (povoleno 50), a náklaďák nebo autobus mě musí mermomocí těsně před ostrou zatáčkou předjet a pak hned šlápnout na brzdy, a dalších 300 m mě vzhledem k povaze vozidel, jakož i kruháče a následující křižovatky, brzdit.
Ale zase jde jen o konkrétní případy, nikdo nesundal mě, ani jsem nikoho nestrefil já, takže to celkově není zas tak hrozné. Pokud někoho zrovna nezachvátí nebezpečně mylný pocit, že cokoliv bez motoru musí být kdykoliv a kdekoliv okamžitě a bezpodmínečně předjeto čímkoliv s motorem.
 
Nejčastější a nejnebezečnější chyby cyklistů při pohybu v silničním provozu, jakož i nejčastější a nejnebezpečnější chyby automobilistů při potkávání cyklistů jsem rozebíral mj. v "cykloporadnách" v Českém rozhlasu HK, zvukové záznamy jsou k dispozici na http://www.adamek.cz/kolo/prilba/ , resp. na http://www.adamek.cz/kolo/media/ . Osnovy pořadů jsem připravoval i s využitím zkušeností zpoza volantů dodávek, takže by snad měly být objektivní a přínosné :)
 
 
Další fotky z cesty
 
Fotky jsou na www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky .
 
Z toho fotky ukazující spíš styl cestování, než navštívená místa, jsou v adresáři www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/00-obecne-styl-cesty .
 
Pár konkrétních fotek různých míst, zajímavostí nebo jen tak k pokoukání
Vlak v Jeseníkách
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/1-jeseniky/6730-vlak.jpg
 
 
 
Sláma
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/1-jeseniky/7025-slama-tapeta.jpg
 
Koně v lese
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/1-jeseniky/6948-lesni-kone.jpg
 
Tatra 815 GTC "Kolem světa"
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/2-morava1/7604-t815gtc.jpg
 
Nízký strop v letadle Iljušin, vysokém 7,90 metrů (Nízký strop v letadle Iljušin IL-14T, vysokém 7,90 metrů)
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/4-morava2/8493-letecke-muzeum-kunovice-iljusin-il-14t-zevnitrmaly.jpg
 
Mikulov - zámek
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/4-morava2/9026-mikulov.jpg
 
Jihomoravské domky
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/4-morava2/9175-krajina-domky.jpg
 
Krajina (a projíždějící Ford Transit, model 2006) v zrcátku (Krajina (a náhodně projíždějící Ford Transit, model 2006, prostřední střecha) v zrcátku)
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/4-morava2/9227-krajina-v-zrcatku.jpg
 
Děčín - noční nábřeží - náhled
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/a-ustecky/1412-decin-nocni-nabrezi.jpg
 
A pár snímků bez náhledu:
http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/1-jeseniky/7024-krajina-se-zetorem-tapeta.jpg
www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky/8-plzensky/0389-klatovy-pneuservis.jpg
 
Více fotek naleznete na výše uvedené adrese www.adamek.cz/kolo/okolocr/fotky .
 
 
Seznam měst,
která vytyčovala přibližnou trasu, aby to byla cesta okolo republiky
 - zadal jsem si návštěvu center všech okresních měst pohraničních okresů... viz před-odjezdová zpráva
 
 1 NA Náchod
 2 RK Rychnov nad Kněžnou
 3 UO Ústí nad Orlicí
 4 SU Šumperk
 5 JE Jeseník
 6 BR Bruntál
 7 OP Opava

 8 KI Karviná
 9 FM Frýdek-Místek
10 VS Vsetín
11 ZL Zlín
12 UH Uherské Hradiště
13 HO Hodonín
14 BV Břeclav
15 ZN Znojmo
16 JH Jindřichův Hradec
17 CB České Budějovice
18 CK Český Krumlov
19 PT Prachatice
20 KT Klatovy
21 DO Domažlice
22 TC Tachov
23 CH Cheb
24 SO Sokolov
25 KV Karlovy Vary
26 CV Chomutov
27 MO Most
28 TP Teplice
29 UL Ústí nad Labem
30 DC Děčín
31 CL Česká Lípa
32 LB Liberec
33 JN Jablonec nad Nisou
34 SM Semily
35 TU Trutnov
   NA Náchod
 
Kromě toho jsem navíc navštívil i centrum Ostravy, jejímuž okresu k polské hranici kousíček chybí. A projížděl jsem i skrz okraje dalších okresů (přinejmenším skrz okraj okresu Třebíč, mezi ZN a JH).
Z krajských měst jsem navštívil centra Ostravy, Zlína, Českých Budějovic, Karlových Varů, Ústí nad Labem a Liberce.
Cestou jsem symbolicky navštívil polské, slovenské a rakouské území (do Německa jsem nezajížděl).
 
Další zdroje a materiály
 
Video z odjezdu
 - http://nachodsky.denik.cz/zpravy_region/video-cyklista-martin-adamek-jede-ceskym-pohranici.html
 
Video z příjezdu a stručný popříjezdový článek
 - http://nachodsky.denik.cz/adamek  
 - nebo http://nachodsky.denik.cz/zpravy_region/video-videl-informacni-centrum-i-20080922.html
 
Pár starších postřehů z předchozích cest, uvedených v nedávno zprovozněném profilu na Hedvábné stezce
 - http://www.hedvabnastezka.cz/cestovatele/martin-adamek
 
Kdo nedostal před-odjezdovou zprávu, může ji najít na
 - http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/odjezd.htm
 - některé v ní uvedné informace jsou stále aktuální, aniž bych je tady redundantně opakoval
 
SMS deník se zprávami z cesty je na adrese
 - http://www.adamek.cz/kolo/okolocr
 - resp. http://www.blueboard.cz/shoutboard.php?hid=fbi8h7c0rtopu94bnensv091aerxxi
 - textová kopie jeho obsahu na http://www.adamek.cz/kolo/okolocr/smsdenik.txt
 
Časem by se na webu měly objevit i záznamy živých telefonických vstupů do vysílání Českého rozhlasu Hradec Králové, které probíhaly od 30.8. do 27.9. každou sobotu ve 14:30.
 
 
Partneři cest
 
Warmpeace Choceň (aby mi v noci nebyla zima a abych jízdu v dešti přežil v pohodlí)
R&B Mědílek Žacléř (abych měl na kole z čeho pít)
Campingaz CS Praha (aby na mě v noci nepršelo a abych polévku nejedl za studena)
Rubena Náchod (aby po asfaltu nedrncaly holé ráfky)
Bedimex Hronov (aby dres plnil i informační funkci)
Vella Náchod (aby byl pod ráfky potřebný přetlak a aby (mimo cesty) pes mohl běhat vedle kola)
Sportarsenal Lysá n.Labem (abych potřebné vybavení nemusel vézt po kapsách či na zádech)
 
Český rozhlas Hradec Králové
 
 
Po příjezdu
 
UHK-FIM-KIT a UHK-PdF
Prázdniny skončily, a od pondělí 22.9. už opět dojíždím do Hradce Králové na tamní univerzitu. Zejména na Fakultu informatiky a managementu (moji "alma mater"), kde coby doktorand na Katedře informačních technologií cvičím předmět "Technologie pro publikování na webu" (v podstatě XHTML a CSS). A pro rozšíření obzorů doplňkově, coby student, navštěvuji sousední Pedagogickou fakultu.
 
 
Následující týdny
 
Pro nejbližší období je v přípravě mj.:
 
1) Populárně-odborná kniha "Spam"
s podtitulem "
jak nepřivolávat, nepřijímat a nerozesílat nevyžádanou poštu"
 
Drtivá většina mé práce na knize je hotová, nakladatelství Grada rukopis zpracovává, takže by se kniha výhledově mohla objevit na pultech. Termín neznám, ale až to bude aktuální, tak přinejmenším umístím zmínku na web.
V knize si své najde široká veřejnost, jakož i webmasteři či jiní profesionálové v oblasti ICT. Nebojte se, že by šlo o holou informatiku – problematiku spamu jsem se v textu snažil pojmout komplexně, nejen z pohledu informačních a komunikačních technologií. Podrobnější anotaci zveřejním, až to bude aktuální.
 
2) Pár rad pro dlouhodobu cykloturistiku a cyklocestování – Kalimera
Webovému časopisu www.kalimera.cz jsem slíbil článek, přičemž dle přání šéfredaktorky půjde o rady pro (nejen) začínající cyklocestovatele. Během cesty jsem si pilně psal různé poznámky, co mne napadly, nedbajíc přitom momentálního hladu či chladu, a v příštích týdnech se budu snažit poznámky přetvořit do podoby článku, který by se pak měl na Kalimeře objevit.
 
3) CVVZ
V termínu 24.-28.10. proběhne v Přerově CVVZ 2008.
Celostátní Vzájemná Výměna Zkušeností je akce pro nadšence pečující o volný čas dětí a mládeže, lačné po neustálém vylepšování svých táborů i jiných akcí.
Informace o CVVZ, jakož i registrační formulář pro zájemce o účast, jsou na www.cvvz.cz . Jelikož se chci něco nového dozvědět, tak se na CVVZ chystám, a když už tam jedu, tak si při jednom nachystám nějaké semináře či dílny. Každý z těch kurzů bude na 90 minut, pokud vás někoho něco zaujme, bude mi ctí, když se na kurz přihlásíte (ostatně, od toho ty kurzy jsou...).
Přikládám popisy mých kurzů (i když vzhledem k nižší účasti není jisté, že proběhnou všechny) – v případě zájmu o účast se registrujte na výše uvedeném webu (kde najdete i jiné dílny jiných lektorů).
 
a) Cykloturistika s dětmi
Zásady bezpečné jízdy se skupinou svěřených cyklistů. Jak uspořádat skupinu (počet dětí, počet a rozmístění vedoucích) a jak projíždět křižovatky. Signalizace, pravidla pro děti, činnost vedoucích. Koncentrát patnáctiletých zkušeností specializovaného cykloturistického tábora. Na kole nikdy nevíte, co se stane, tento kurz má jen zvýšit šanci, že děti ze sobotního cyklovýletu vrátíte rodičům kompletní. Určitě bude prostor pro dotazy a diskuzi. Pro doplnění vizte též kurz "Cykloturistika – obecná bezpečnost".
 
b) Cykloturistika – obecná bezpečnost
Základní bezpečnostní zásady pro každou jízdu na kole – ať samostatnou, nebo s dětmi. Přilba – proč nosit, jak vybrat, jak používat, jak přesvědčit děti. Osvětlení, bezpečná jízda po silnici, výbava kola, výbava cyklisty, výběr bezpečného kola za málo peněz, tipy pro dlouhé cesty, dehydratace. Dle zájmu možnost rychlého průletu všemi tématy nebo nějaký detailnější pohled. Dotazy a diskuze průběžně. Pro doplnění vizte též kurz "Cykloturistika s dětmi".
 
c) Přivolání pomoci v tísni – víc než telefonní čísla
Jak volat pomoc (obecně, s důrazem na záchranku). Kdy (ne)volat 112. Zajištění místa nehody a usnadnění příjezdu. Dotazy, diskuze.
Dílna: přivolání pomoci cizím zakódovaným telefonem (mobily s sebou!). Dílna: řešení modelových situací.
Dle zájmu bonusy: co (ne)dělat při přistávání vrtulníku LZS; neobvyklé technické komunikační prostředky; technická pomoc při úrazu elektrickým proudem.
 
d) Vysílačky nejen na táboře
Vysílačky nám ulehčí organizaci akce, a navíc s nimi zábavnou formou můžeme naučit pracovat děti, a oživit jim tak soutěže. Druhy vysílaček, pravidla používání, výběr vysílaček dle použití. Hláskovací tabulka – v praxi použitelnější než morseovka.
Pobíhací dílna: praktická práce s vysílačkami. Sedací dílna: zapojení vysílaček do her – vymýšlení her pro různé počty disponibilních vysílaček. Pobíhací dílna: rozehrání právě vymyšlené hry.
 
e) Táborové/oddílové weby a elektronické kroniky
Dílna úplně pro každého (hlavně pro hlavase a organizátory). Možnosti, co se dá udělat, jak se to zhruba (koncepčně bez detailů) dá udělat, k čemu se to dá využít, co by na webu nebo v kronice (ne)mělo být, jaké to má výhody, komu povolit jaká práva, apod. V obecné rovině "co chtít od webu" (komunikace uvnitř oddílu, komunikace s rodiči, prezentace navenek). Konkrétní programování řešit nebudeme.
Diskuze/dílna: Návrh struktury a funkcí ideálního oddílového portálu. Očekávány podněty a náměty (co od webu chcete, co užitečného váš nebo jiný web umí).
Pokročilost v informatice netřeba! Určeno pro lidi se zkušenostmi s vedením oddílu a organizováním akcí. Ale vítáni jsou i oddíloví informatici bez zkušeností s vedením oddílu.
 
4) RVVZ
RVVZ je Regionální obdoba CVVZ, v Náchodě proběhne 7.-9.11.2008 a na základě loňského ročníku ji z vlastní zkušenosti mohu doporučit :)
Pravděpodobně by se na RVVZ mohlo objevit něco z kurzů, které budu mít na CVVZ. Konkrétní výběr bude záležet na organizátorech RVVZ, ale jde o výrazně menší akci, takže na ní pro mé, poněkud specifické, kurzy nemusí zbýt místo. Ale samozřejmě tam bude hlavně spousta dalších kurzů – informace hledejte na http://www.rvvznachod.wz.cz/ .
 
 
Další akce (bez mého většího podílu na přípravě)
Na závěr si ještě dovolím upozornit na festival Cyklocestování, který proběhne 15.-16.11.2008 v Hradci Králové (8.-9.11. v Brně; na jaře ve Frýdku-Místku) – info najdete na www.cyklocestovani.cz/festival-cyklocestovani.htm .
 

S pozdravem

                                                             Martin Adámek

(...)

Náchod
www.adamek.cz
 - novinky na webu

(...) 



(c) Ing. Martin Adámek, www.adamek.cz, Náchod

[CNW:Counter]